گروه کوهنوردی مارلیک

مسیر جدید در پاکستان

04 - Kapura topo 1,triangle marks Alam's col and bivy site

زوج پرتغالی ، دانیلا تشیرا و پائولو روکسو که در سال 1388 با سخن پراکنی خود مبنی بر ریختن زباله در شیب یخی توسط ایرانی ها (تیم سراب و هیئت استان تهران در گاشربروم 2)  ، نام آشنای ایرانی ها هستند ، مسیر جدیدی روی قله کاپورا (6544 متر) در دره نانگا پاکستان ایجاد کردند. نام مسیر، Never ending dreams " رویاهای بی پایان" ( M4) 1300 متر شیب یخی 60 درجه ای در تیغه جنوب غربی کاپورای جنوبی به ارتفاع 6350 متر است .

این زوج که سالهاست به اتفاق کوه نوردی می کنند بی هیچ هدف خاصی وارد دره نانگا می شوند اما پس از دیدن کاپورای جنوبی ، دریافتند که شیب سمت چپ قله می تواند هدف آنها باشد، آنها در باره این تلاش اینگونه گفته اند: " کاپورای جنوبی قله ای است زیبا با تیغه ای شگفت انگیز که تمامی مسیرهای آن به قله ختم می شود و این تیغه نیز به رویای ما تبدیل شد ، خطی که به نظر می رسید بدون خطرات آشکار مانند ستون یخی ، دامنه های مستعد بهمن یا سقوط سنگ باشد. بعد از هم هوایی از 25 تا 27 آگوست  شرایط جوی بد را تجربه کردیم و در 5 سپتامبر با اطلاع از پیش بینی شرایط صاف و روشن  حداقل تا 11 سپتامبر تصمیم خود را گرفتیم . دو روز بعد شروعی سبکبار از گردنه ای که نام آن را با اقتباس از نام پسر آشپز "علم" نامیدیم کار خود را آغاز کردیم ، سطح یخ در 500 متر نخست خوب بود ، کراکس مسیر در 5 طول تراورس روی لایه نازک و شکننده برفی بود که سطح صخره را پوشانده بود که حاصل آن پیشروی توأم با تنش روی سطحی ترکیبی بود. بعد از 18 ساعت تلاش ساعت 6 صبح به قله رسیدیم و مسیر 1300 متری خود را به پایان رساندیم. نخستین بار است که این قله از سمت دره نانگا صعود می شود  ، اولین بار در سال 2004 استیو هاوس ، مارکو پریزلج ، دوگ چابوت ، بروس میلد واستیو سونسون پای بر این قله گذاشتند.

On the south summit of Kapura