بانهایت تاسف وتاثر درگذشت ناگهانی اقای رحمان لطفی موسس گروه کوهنوردی مارلیک را به اطلاع همنوردان و بازدیدکنندگان گرامی می رسانم.گروه کوهنودی مارلیک این مصیبت وارده را به خانواده ایشان تسلیت گفته واز خداوند متعال برایشان صبر را خواستاریم.

سه شنبه 14 بهمن 1393 1:32 امیررضا زوله

اصلاحیه

باعرض پوزش از بازدیدکنندگان گرامی در خلاصه برنامه تابستان نام قله کلاشویا به اشتباه ثبت شده بود,وهمچنیین در صعود به قله علم نلم اقای اسماعیل جلیلوند,ودر صعود به قله توچال نام اقایان قاسمی  به اشتباه ذکر نشده بود,که بدین سبب هم.از همنوردان ونیز بازدید کنندگان عذر خواهی میشود.

دو شنبه 10 آذر 1393 16:14 امیررضا زوله

گزارش برنامه ابشار سنگان

آدینه ای دیگر را رهسپار کوه شدیم تا در دامکان طبیعت زندگی  را تازه کنیم.

در اخرین جمعه اولین ماه سال نخستین برنامه گروه کوه نوردی مارلیک رقم خورد.

در تاریخ 29/1/93 در ساعت 6 صبح مینی بوس پس از سوار کردن همنوردان راه خود را به سوی آبشار سنگان واقع در جاده امامزاده داوود در پیش گرفت.ساعت 10/8 صبح به امامزاده قاسم رسیدیم و پس ار صرف صبحانه در ساعت 30/8 بعد ار معارفه

اعضای جدید و انجام حرکات کششی راه خود را به سوی ابشار زیبای سنگان که منظره زیبای ان هم در تابستان و هم در زمستان تماشایی است در پیش گرفتیم.

راه بسیار اسان و کم شیبی را تا نزدیکی ابشاردر پیش داشتیم که به عنوان اولین برنامه ی سال  انتخابی بسیار مناسب بود.

ساعت 30/11 به ابشار رسیدیم و پس از کمی استراحت گروه به دو دسته شدو چند تن از اقایان به راه خود به سوی بالای ابشار ادامه دادند


ادامه مطلب

جمعه 19 ارديبهشت 1393 18:54 امیررضا زوله

ابدیت مطالب وب

با سلام خدمت بازدید کنندگان محترم مطالب وب بزودی به روز میگردد

شنبه 13 ارديبهشت 1393 16:58 امیررضا زوله

استفاده از باتوم در کوهستان

مطالعه ای که توسط اساتید دانشگاه نورث اومبریا انجام شد برای اولین بار نشان داده است که

باتون ها به حفظ عملکرد ماهیچه کوه پیماها کمک می کند و در عین حال بطور قابل توجهی درد

روزهای بعدی کوه پیمایی را می کاهند.

در این مطالعه ، 37 مرد و زن ورزشکار به دو گروه با تناسب اندام برابر تقسیم شدند و از آنان خواسته

شد به کوه اسنودون ، مرتفع ترین کوه انگلستان و ولز صعود کنند و فرود آیند. در میان یک گروه باتون

توزیع شد و نحوه استفاده از آن به آنان آموزش داده شد ، در حالیکه گروه دیگر بدون باتون کوه

کردند. هر دو گروه در شب قبل غذایی مشابه خوردند ؛ صبحانه ای........


ادامه مطلب

پنج شنبه 2 آبان 1392 16:4 امیررضا زوله

آشنایی با خرید وسایل کوه‌نوردی

بعد از یک‌ماه برنامه‌ریزی واین در و آن‌در زدن بالاخره می‌توانیم یک روز تعطیل خانواده را به قصد یککوهنوردی درست و حسابی از خانه بیرون بیاوریم.

همه چیز آماده است هرکس کهنه‌ترین کفش، کثیف‌ترینشلوار و چروک‌ترین لباسش را پوشیده و هر کیفی دم دستش بوده را بر‌داشته وهر خوردنی‌ای که فکر کرده آنجا هوس می‌کند را در آن ریخته است. تا ایستگاهاول همه وانمود می‌کنند که خسته نشده‌اند و فقط احتیاج به یک دستشویی یانوشیدنی دارند.

 بعد کم‌کم سرو صدا‌ها بلند می‌شود؛ یکی از صافی ته کفش می‌نالد، یکی ازسنگینی کوله‌پشتی و آن یکی هم آن‌قدر قاتی‌پاتی خورده که حالش بد شده... خلاصه اینکه همه می‌خواهند برگردند و زودتر از شر لباس‌ها وکوله‌پشتی‌هایشان خلاص شوند. در این گیر و دار ناگهان صدایی از آسمان بهگوشمان می‌رسد.

 باران، باران گرفته است... بله، اوضاع می‌تواند متفاوت باشد اگر پیش ازحرکت، لوازم کوهنوردی درست‌ و حسابی همراه داشته باشیم و از اوضاع آب‌وهوابا خبر بوده و بدانیم که وقتی مشکلی پیش می‌آید، چه کار کنیم تا بتوانیماز پس حل کردن آن برآییم تا یک روز خوب را با خانواده بگذرانیم.

این لوازم برای کوهنوردی از نان شب واجب‌تر است!
کاپشن، شلوار، کلاه
درحالت کلی، جنس کاپشن و شلوار باید حتما از پارچه بادگیر با درصد بین 60تا70 درصد باشد تا بدن بتواند تنفس کند و ذرات عرق را دفع کند. اما اگراهل کوهنوردی حرفه‌ای هستید یا دست‌کم می‌خواهید به جرگه‌ حرفه‌ای‌هابپیوندید، بهتر.........


ادامه مطلب

پنج شنبه 2 آبان 1392 16:2 امیررضا زوله

گتر

در طول فعالیتهای روزانه، آب، برف، شن و ماسه می‏تواند از بالای کفش وارد آن شوند. گتر می‏تواند حدفاصل بین کفش و شلوار را بپوشاند و اجازه ورود چیزی به درون کفش ندهد. 

کوهنوردان در زمستان و تابستان گتر را همراه خود دارند چرا که باران، شبنم گل و برف در تمام طول سال باعث....


ادامه مطلب

پنج شنبه 2 آبان 1392 15:31 امیررضا زوله

قله های جدید هشت هزارمتری !

  

این آنگ تشرینگ شرپای وطن پرست چه ها که نمی کند ، اگر اکتبر امسال موفق شود ادعای خود را در مجمع عمومی UIAA ثابت کند ، از این پس  کوه نوردان به جای چهارده قله ، برای پیوستن به باشگاه هشت هزارمتری ها باید نوزده قله را صعود کنند !

کاتماندو : نپال که تاکنون افتخار جهانی دارا بودن 8 قله هشت ......


ادامه مطلب

پنج شنبه 2 آبان 1392 15:24 امیررضا زوله

مسیر جدید در پاکستان

 04 - Kapura topo 1,triangle marks Alam's col and bivy site

زوج پرتغالی ، دانیلا تشیرا و پائولو روکسو که در سال 1388 با سخن پراکنی خود مبنی بر ریختن زباله در شیب یخی توسط ایرانی ها (تیم سراب و هیئت استان تهران در گاشربروم 2)  ، نام آشنای ایرانی ها هستند ، مسیر جدیدی......


ادامه مطلب

پنج شنبه 2 آبان 1392 15:12 امیررضا زوله

مطالب آموزش در مورد کوهنوردی

 کوله پشتی ، خانه کوچک کوهنورد است .

 

2. قدمهای خود را نسبت به شیبها تنظیم کنید.

3. کوهنوردی ورزش جمعی است از تک روی پرهیز کنید .

4. تنها به کوه نروید .

5. در کوه هیچگاه ندوید .

6. نظم طبیعت را به هم نزنید .

7. گیاهان را به اتش نکشید......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:21 امیررضا زوله

جهت شناسی در کوهستان

لانه مورچه‌ها :

که خاکریز لانه آنها سمت جنوب را نشان میدهد.

خورشید و اجسام :

شئ بلندی را در زمین فرومیکنیم آخر سایه ایجادشده را علامت می‌زنیم .سپس ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مراجعه می‌کنیم دوباره آخر سایه فعلی را علامت می‌زنیم .دونقطه را به هم وصل می‌کنیم پشت خط میایستیم پای چپ را روی علامت سایهاول و پای راست را روی علامت سایه دوم می‌گذاریم .روبروی ما جهت شمال می‌شود.

جهت یابی در شب :

 که به وسیله ستاره قطبی انجام میشود.این ستاره جهت شمال را نشان می‌دهد.(ستاره قطبی نور زیادی دارد واطراف آن تا.......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:19 امیررضا زوله

تغذيه در کوهستان


با توجه به تغییراتی که ارتفاع روی کلیه سیستم های فیزیولوزیک بدن انسان میگذارد وشرایط نامساعدی که یک کوه نورد ودستگاه گوارش وی با آن مواجه است، بحث نوع تغذیه وتغذیه مناسب از مهمترین مقولات علم پزشکی ارتفاع وعلم تغذیه است.
در ورزش کوه نوردی هیچ سفارش استاندارد وموکدی مبنی بر نوع تغذیه برای کوه نوردان وجود ندارد....


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:15 امیررضا زوله

آشنايی با گره های کاربردی سنگنوردي

گره دوسر طناب Double Fisherman
براي اتصال دو طناب از اين گره  استفاده مي شود. دو سر يک لا براي طناب با قطر يکسان و دولا  براي دو طناب با قطرهاي متفاوت (کمتر از 1 سايز) بکار ميرود. اگرچه براي جاهايي که قشار بار روي طناب زياده دولا بايد گره زد.
از دوسر طناب يک لا براي ساخت طنابچه پروسيک استفاده مي شود.

گره سردست Overhand
گره اي ساده ، سريع و عالي يراي فرود. شکل اين گره جوريه که براي فرود روي سنگها و مکانهايي که طناب امکان گير کردن داره ، اين سنگهار رد ميکنه و لاخ نمي شه. نکته مهمش اينه که انتهاي گره بلند باشه.

گره گاردا - Garda Hitch

نام ديگرش  Alpine Clutch مي باشد. اين گره طناب رو در يک جهت قفل مي کنه و در جهت ديگه اجازه چرکت ميده . طرز کار اون مانند يوماره و حالت خود چفت شونده داره . براي عملياتهاي امداد و نجات بدون ابزار و بارکشي کاربرد خوب .....


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:14 امیررضا زوله

برخی از اصول پایه در کوهنوردی

-هرنفر بايد فهرست مكتوب وسايل را داشته باشد . بر اساس آن وسايل خودش را براي هر برنامه كنترل نمايد تا دربرنامه چيزي كم نياورد. تكيه به حافظه معمولأ پاسخگو نيست.

2-داشتن فنون سنگنوردي  و برف و یخ در حد كلاس كارآموزي واجب است.

3-رعايت مسائل زيست محيطي (به ويژه شيشه , فلز و پلاستيك را در محيط رها نكنيم ).

4-چه وسايلي را برداريم؟

   - لباس مناسب برنامه , كفش و گتر, كيسه خواب, چادر, كوله, زيرانداز, ظروف و وسايل گرمازائي وآشپزي متناسب با برنامه چراغ قوه كوچك و عينك..

   - در صورت درگيري با برف حتمأ كلنگ......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:9 امیررضا زوله

کوهنوردی برای کودکان و نوجوانان

کوه رفتن، کوهنوردی کردن و اصولا ورزش برای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان، دارای موازین و اصولی است اجتناب ناپذیر که رعایت آن ها از حساسیت خاصی برخوردار است. در این مقاله، سعی داریم بیشتر درباره کوهنوردی کودکان و نوجوانان سخن گوییم.

بردن اطفال و نوجوانان کم سن و سال به ارتفاعات بالا، کار درستی نیست که گاهی این همه سر و صدا در مورد آن به راه می اندازیم. چندین سال پیش، یکی از مجلات ورزشی، اخبار مربوط به صعود یک نوجوان و همچنین یک کودک را به قله 4850 متری سبلان، با آب و تاب چاپ و به عنوان خبری داغ از آن یاد کرده بود؛ بدون اینکه در نظر گیرد آیا این گونه صعودها و ورزش های سنگین در این سنین......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:0 امیررضا زوله

نتایج رقابت های جهانی یخ نوردی در کشور کره جنوبی

ایج مسابقات یخ نوردی قهرمانی جهان - 2013 - کره جنوبی

(کسب رتبه دهم تیمی توسط ایران)


 
 

"مسابقات یخ‌نوردی جام جهانی و قهرمانی جهان سال ۲۰۱۳" که با حضور ۹۶ یخ نورد از ۲۲ کشور جهان ۱۲ و ۱۳ ژانویه؛ در شهر چونگ سونگ کره جنوبی برگزار گردید، در نهایت با قهرمانی یخ‌نوردان روسیه، کره‌جنوبی و ایتالیا و کسب رتبه‌ دهم تیمی توسط ایران، پایان یافت.



به گزارش رسیده: در جدول رده‌بندی مسابقات، تیم ۴ نفره‌ اعزامی کشورمان متشکل از "مسعود زینالی"، "مجتبی ثقفی"، "محمد رضا صفدریان" و "خانم زهره عبدالله خانی" با کسب مجموع ۵۶ امتیاز در رده دهم جهان و بالاتر از تیم های پر سابقه‌ای چون آمریکا، آلمان، استرالیا، چین، هلند، ایرلند و اسلوانی، قرار گرفت.

در این مسابقات، "مسعود زینالی" در بخش سرعت در جایگاه ششم سرعت آسیا و بیست و دوم رنکینگ جهانی و "خانم زهره عبدالله خانی" نیز جایگاه ششم آسیا و بیستم رنکینگ جهانی قرار گرفتند.

در بخش سرطناب نیز در گروه الف این رقابت ها؛ "مسعود زینالی" و "محمد رضا صفدریان" به ترتیب رتبه های هجدهم و بیستم را کسب کردند و "مجتبی ثقفی" نیز در گروه ب در رتبه بیستم قرار گرفت.

در رده بندی نهایی جهانی؛ "مسعود زینالی" در جایگاه سی و پنجم و "محمد رضا صفدریان" و "مجتبی ثقفی" در جایگاه مشترک سی و نهم جهان قرار گرفتند. "زهره عبدالله خانی" نیز در رده بندی نهایی در جایگاه سی و یکم جهان قرار گرفت.

زمان بازگشت به ایران: اعضای این تیم، ساعت ۱۶:۱۵ روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه از فرودگاه بین المللی امام خمینی؛ به ایران باز خواهند گشت.

-------------------------------------

خبر تکمیلی: بر اساس اطلاع رسانی سایت فدراسیون کوه نوردی؛ زمان بازگشت اعضای تیم، به تعویق افتاده است. زمان بازگشت جدید، متعاقبا اعلام خواهد شد.

-------------------------------------

زمان جدید بازگشت اعضای تیم به ایران: به گزارش کارگروه روابط بین‌الملل فدراسیون؛ تیم اعزامی یخ ‌نوردان کشورمان به مسابقات جهانی کره‌جنوبی، ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه اول بهمن‌ماه؛ از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به میهن باز خواهند گشت.

شنبه 27 مهر 1392 22:13 امیررضا زوله

کسب یک مدال جهانی دیگر / «علیپور» رکورد «سرعت» را بازهم بهبود بخشید

 

به گزارش رسیده؛ در جریان یکی دیگر از رقابت‌های جام جهانی سنگ‌نوردی که این بار در شهر «ووجی‌یانگ» کشور «چین» برگزار شد، «رضا علیپور» سنگ‌نورد جوان و خوب کشورمان، موفق شد مدالی دیگر را در رشته  «سرعت» کسب کند.

بنا بر این گزارش؛«علیپور» در فینال این مسابقات بار دیگر با رقیب روسی و پرآوازه‌ی خود «کوکورین» رقابت کرد ولی این بار به مدال نقره دست یافت. یادآور می‌شود؛ این سنگ‌نورد توانمند کشورمان چند روز پیش موفق شد در جام جهانی «هایانگ»چین، با مغلوب کردن همین حریف روس؛ اولین مدال جهانی تاریخ سنگ‌نوردی ایران را که به رنگ طلا بود کسب نماید.

شایان ذکر است؛ وی در مسابقات «ووجی‌یانگ» با رکورد ۶ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه بار دیگر رکورد کشورمان را در رشته «سرعت» بهبود بخشید.

خاطر نشان می‌شود؛ با اتمام این مسابقات، رقابت‌های جام‌ جهانی «سرعت» در سال ۲۰۱۳ پایان یافت و رنکینگ فدراسیون جهانی نیز در این سال اعلام شد. بر این اساس «رضا علیپور» با وجود شرکت در ۳ تورنمنت جهانی از هفت جام برگزار شده در سال ۲۰۱۳ ، در رده ی سیزدهم «سرعت» جهان قرار گرفت.

 

شنبه 27 مهر 1392 22:11 امیررضا زوله

تلاش براي ركورد جديد برروي K2

صعود سرعتی به k2



کریستین استانگل در سال گذشته صعودی را به k2 داشت و تا ارتفاع 8100 متری هم صعود کرد. صعود وی در اول اگوست انجام شد روزی که 11 صعود کننده به این کوه مرتفع تقریبا در همین ارتفاع و در محلی به نام bottleneck یا دهانه بطری به علت شکست یک نقاب برفی كه از ارتفاع تقریبا 8400 متری صورت گرفت، به یک باره مردند و یکی از فجایع تاریخ هیمالیا نوردی را رقم زد.
اكنون او می خواهد رکورد سرعت برروی k2  از مسیر یال آبروزی را که متعلق به بنت شاموکس می باشد و در سال 1986 با زمان 23 ساعت داشته را بشکند. وی در آن سال از یال آبروزی و از کمپ ABC موفق به این رکورد شده است.



کریستین هفت قله را در صعود های سرعتی خود دارد شامل: اورست (8850 متر) که در بهار 2006 در 17 ساعت بدون اكسيژن،‌ چوآیو (8201 متر) از بیس کمپ (5600 متری) در اکتبر 2007،‌ شیشاپانگما را از مسیر انگلیسی ها،‌ از این 7 قله 4 قله آن بالای 6000 متر بوده است. همچنین قابل ذکر است که وی در سال 2001 چوآیو را از جبهه شمالی و مسیر جدید صعود نمود.
منبع سايتwww.everestnews.com
ترجمه: مصطفي شكرابي

 


شنبه 27 مهر 1392 22:8 امیررضا زوله

پانزدهمين كوهنورد 14 تايي دنيا

 

پانزدهمين صعود كننده 14 قله 8000 متري ها


بالاخره دنيس اروبكو كوهنورد بسيار قدرتمند قزاق به باشگاه 8000 متري ها پيوست، او كه در اين ماه يعني آوريل همراه با بوريس دتشكو هموطن و همنورد خود قله 8201 متري چوآيو در مرز نپال و چين را در برنامه خود داشتند،‌ با فتح اين قله پانزدهمين سكو اين باشگاه را از آن خود كرد.
اين كوهنورد فني چوآيو را از جبهه جنوب غربي همراه با هموطنش صعود نمود. علت انتخاب اين مسير مسدود بودن مسير در جبهه كشور چين به روي كوهنوردان بود، حتي اين عامل نيز جلوي راه اين كوهنورد قزاق را نگرفت و او توانست اين مقام را در بين كوهنوردان نام آشنايي كه در ادامه آمده كسب كند.


كسب اين مقام براي كوهنوردان قزاقستاني بسيار بزرگ و حائز اهميت مي باشد چون آنها فعاليت هاي بسيار زيادي در منطقه هيماليا انجام داده اند. البته كوهنورداني هم بودند كه جانشان را در اين راه از دست دادند مانند: كريستين كونتنر در سيزدهمين قله خود يعني آناپورنا و همچنين مارسل رويدي و بنت شامكس و همانطور كه مي دانيد صعود قلل 8000 متري با اورست در 1953 آغاز و با قله شيشاپانگما در 1964 پايان يافت، همين تيم بود كه همراه با سيمون موروي ايتاليايي اولين صعود زمستاني قله 8463 متري ماكالو را رقم زدند، در آن برنامه او و سيمون مورو به روش آلپي صعود خود را به پايان رساندند

شنبه 27 مهر 1392 22:0 امیررضا زوله

محمد اوراز

محمد اوراز (۱۳۴۸- ۱۳۸۲) کوهنورد کرد ایرانی است. وی نخستین فرد مسلمان صعودکننده به قله اورست (۱۳۷۷) است، (در این صعود سه ایرانی مسلمان دیگر نیز همراه با او موفق به صعود شدند).

محتویات

  • ۱ زندگینامه
  • ۲ اصالت
  • ۳ مدارک کسب شده و قلل فتح شده
  • ۴ جستارهای وابسته
برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

چهار شنبه 17 مهر 1392 16:19 امیررضا زوله

قله تو چال

 

توچال
Tochal-Tehran.jpg
جغرافیا
ارتفاع ۳۹۶۲ متر
مکان تهران
رشته‌کوه البرز
مختصات ۳۵°۵۳′۰۴″ شمالی ۵۱°۲۵′۰۹″ شرقی / ۳۵.۸۸۴۴۴° شمالی ۵۱.۴۱۹۱۷° شرقی

توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.

مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال،امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند.

محتویات

  • ۱ موقعیت
  • ۲ پیست اسکی و تله‌کابین
  • ۳ مسیرهای صعود
۴ نگارخانه

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

دو شنبه 15 مهر 1392 20:26 امیررضا زوله

فهرست بلندترین کوه‌های آسیا

فهرست بلندترین کوه‌های آسیا:

نام کوهبلندی به متررشته‌کوهسرزمین
اورست ۸۸۴۸ هیمالیا نپال، تبت
کی ۲ ۸۶۱۱ قره‌قروم پاکستان، چین
کانگچنجونگا ۸۵۸۶ هیمالیا نپال، سیکیم
لهوتسه ۸۵۰۱ هیمالیا نپال، تبت
ماکالو ۸۴۶۲ هیمالیا چین، نپال

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 21:24 امیررضا زوله

کوه اورست

 

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (सगरमाथा به معنی سر آسمان) و نام تبتی کومولانگما بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۹ پا) می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌است.

 

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار.... 

Everest kalapatthar crop.jpg

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 21:15 امیررضا زوله

کوه پردیس یکی از عجیب ترین کوه های ایران

 

کوه پردیس یکی از عجیب ترین کوه های ایران (عکس)
کوه پردیس یک کوه باستانی است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.

مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پائینی به نرمی به سمت...
برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

پنج شنبه 11 مهر 1392 12:21 امیررضا زوله

خطرناک ترین کوه‌های دنیا را بشناسید !!!

خطرناک ترین کوه‌های دنیا را بشناسید !!!

شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به کوهنوردی و سفر به ارتفاعات علاقه‌مندند؟ پس باید به خطرات بی‌شماری که در این مسیر وجود دارد، واقف باشید. سرمازدگی، بهمن و توفان‌های شدید و مرگ‌آور، از مهم‌ترین خطراتی است که مسافران بلندترین و خطرناک‌ترین قلل جهان را تهدید می‌کند. این شرایط سخت، حتی‌اگر جان کوهنوردان را هم نگیرد، صدماتی به آنها وارد می‌کند که هیچ گاه جبران نخواهد شد. اگر خطرناک‌ترین کوه‌های جهان را برای صعود برگزیده‌اید، کمی بیشتر فکر کنید...

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

سه شنبه 9 مهر 1392 18:50 امیررضا زوله

خاصیت ورزش کوهنوردی

سلامت نیوز : وجود سنگ نگاره ها و مجسمه های بزرگ در دل کوهها ، همچون مجسمۀ شاپور اول ساسانی در غار شاپور کازرون، نشان دهندۀ آشنایی و استادی ایرانیان در کوهنوردی است.

کوهنوردی به عنوان یک ورزش مورد توجه ایرانیان بوده و فنون آن توسط کوهنوردان نامدار و مجرب به سربازان و علاقه مندان آموخته می شده است .
کوه ضامن سالامتی انسانهاست کوهنورد کسی است که....

برای مطاله جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

یک شنبه 7 مهر 1392 23:15 امیررضا زوله

اهميت وجودي باطوم در پياده روي و صعود هاي ورزشي

 

 

نجمن پزشکی کوهستان ایران: گر چه نقش كسب آمادگي جسماني و توان مناسب جهت هر گونه حركت در کوهنوردی غیر قابل بحث است اما در عین حال ساختار بدن انسان ممکن است در معرض شرايط و فشارهای سخت و طبیعی قرار گیرد ، مقدار وزن ....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

یک شنبه 7 مهر 1392 11:26 امیررضا زوله

کفش کوه نوردی

کفش کوه:

 

کفش مهم ترين وسيله يک کوهنورد است. به موازات رشد و گسترش تمام ملزومات کوهنوردي، کفش نيز ساليان گذشته بدليل اهميت بسيار دستخوش تغييرات قابل توجهي شده است.

 

بطوري که اگر يکي از کفش هاي مدرن امروزي را بهترين کفش بيست سال گذشته مقايسه کنيم متوجه اين فاصله بسيار زياد خواهيم شد.

 

از قديم معروف بوده است که پا قلب....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 23:36 امیررضا زوله

 

کوله پشتی

در ميان وسايل کوهنوردي پس از کفش مهمترين وسيله کوله پشتي مي باشد ؛ چون تمام وسايل مورد نياز کوهنورد براي صعود و فرود و شب خوابي در درون آن قرار مي گيرد . کوله ها از زمان قديم تاکنون دستخوش تغييرات فراواني شده اند ؛ بطوريکه امروزه اگر براي اولين بار براي خريد کوله به يک فروشگاه وسايل کوه برويد شايد از ديد....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 23:24 امیررضا زوله

کيسه خواب

کيسه خواب نيز از وسايل ضروري يک کوهنورد است که بيشتر در برنامه هاي چند روزه که احتياج به شب ماني در کوه دارد استفاده مي شود 

 خواب يکي از ضروريات انسان مخصوصا براي تجديد قوا مي باشد . بنابراين کيسه خواب راحت و نرم و گرم از اهميت بالايي برخوردار است . 

 کيسه خوابها به دو نوع پرو الياف تقسيم بندي مي شوند 

 کيسه خوابهاي پر که حاوي...

برای مطالعه جزیات بیشتر به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 20:30 امیررضا زوله

قله های مهم ایران

قله
ارتفاع (متر)
منطقه / رشته کوه
۱ دماوند
5671
البرز مرکزي
 
۲ خلنو
4375
البرز مرکزي
 
۳ آزاد کوه
4375
البرز مرکزي
 
۴ ناظر
4350
البرز مرکزي
 
۵ پالون گردن
4250
البرز مرکزي
 
۶ کلون بستک
4200


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 20:26 امیررضا زوله

طناب

 

طناب یکی از مهمترین وسایل کوه نــورد است و در حـقـیـقـت بــیـمـه کـنـنـده جــان او می باشـد

 از مهمترین وســایل کـوه نورد است و در حقیقت

بـیمه کنـنـده ی جان او می باشد .تا قبل از جنگ

 جهانی دوم طـنـاب های ساخته شده از کــنف...

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


برچسب‌ها: طناب,


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 20:21 امیررضا زوله

جهت یابی

 

محتویات


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 16:12 امیررضا زوله

مراحل ورزش کوهنورد

1- کوه پيمايي: پيمودن تپه ها و کوه هاي خاکي آسان و راه هاي مال روي کوهستاني براي تمرين و فراگرفتن اصول مقدماتي کوهنوردي.

2- کوهنوردي: نور ديدن کوه ها بي آن که پاي بند مسير يا منطقه اي باشيم با رعايت کليه  اصول، مقررات و قوانين کوهنوردي با استفاده از وسايل فني.

3- سنگ نوردي: پيمودن عمودي صخره ها و ديواره ها را با استفاده از دست و پا ، با وسايل فني و بدون وسايل فني را سنگ نوردي مي گويند.


ادامه مطلب

پنج شنبه 4 مهر 1392 9:21 امیررضا زوله

42 نکته از اصول کوه نوردی

استفاده از کوهستان و طبيعت زيبايش و لذت بردن از آن نياز به رعايت اصول و مقرراتي دارد که رعايت هر يک از آنها در تندرستي و سلامتي کوهنورد بسيار موثر است:

1- هرگز تنها به کوه نرويد.

آموزش کوهنوردي 1

2- از مسيرهاي عمومي و علامت گذاري شده حرکت نماييد.

3- به خانواده، دوستان، قرارگاهها، و پناهگاهها مسير کوه پيمايي خود را اطلاع دهيد و پس از بازگشت نيز به تمامي کساني که اطلاع داده ايد خبر بازگشت خود را اعلام نماييد.


ادامه مطلب

پنج شنبه 4 مهر 1392 9:10 امیررضا زوله