مطالب آموزش در مورد کوهنوردی

 کوله پشتی ، خانه کوچک کوهنورد است .

 

2. قدمهای خود را نسبت به شیبها تنظیم کنید.

3. کوهنوردی ورزش جمعی است از تک روی پرهیز کنید .

4. تنها به کوه نروید .

5. در کوه هیچگاه ندوید .

6. نظم طبیعت را به هم نزنید .

7. گیاهان را به اتش نکشید......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:21 امیررضا زوله

جهت شناسی در کوهستان

لانه مورچه‌ها :

که خاکریز لانه آنها سمت جنوب را نشان میدهد.

خورشید و اجسام :

شئ بلندی را در زمین فرومیکنیم آخر سایه ایجادشده را علامت می‌زنیم .سپس ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مراجعه می‌کنیم دوباره آخر سایه فعلی را علامت می‌زنیم .دونقطه را به هم وصل می‌کنیم پشت خط میایستیم پای چپ را روی علامت سایهاول و پای راست را روی علامت سایه دوم می‌گذاریم .روبروی ما جهت شمال می‌شود.

جهت یابی در شب :

 که به وسیله ستاره قطبی انجام میشود.این ستاره جهت شمال را نشان می‌دهد.(ستاره قطبی نور زیادی دارد واطراف آن تا.......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:19 امیررضا زوله

تغذيه در کوهستان


با توجه به تغییراتی که ارتفاع روی کلیه سیستم های فیزیولوزیک بدن انسان میگذارد وشرایط نامساعدی که یک کوه نورد ودستگاه گوارش وی با آن مواجه است، بحث نوع تغذیه وتغذیه مناسب از مهمترین مقولات علم پزشکی ارتفاع وعلم تغذیه است.
در ورزش کوه نوردی هیچ سفارش استاندارد وموکدی مبنی بر نوع تغذیه برای کوه نوردان وجود ندارد....


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:15 امیررضا زوله

آشنايی با گره های کاربردی سنگنوردي

گره دوسر طناب Double Fisherman
براي اتصال دو طناب از اين گره  استفاده مي شود. دو سر يک لا براي طناب با قطر يکسان و دولا  براي دو طناب با قطرهاي متفاوت (کمتر از 1 سايز) بکار ميرود. اگرچه براي جاهايي که قشار بار روي طناب زياده دولا بايد گره زد.
از دوسر طناب يک لا براي ساخت طنابچه پروسيک استفاده مي شود.

گره سردست Overhand
گره اي ساده ، سريع و عالي يراي فرود. شکل اين گره جوريه که براي فرود روي سنگها و مکانهايي که طناب امکان گير کردن داره ، اين سنگهار رد ميکنه و لاخ نمي شه. نکته مهمش اينه که انتهاي گره بلند باشه.

گره گاردا - Garda Hitch

نام ديگرش  Alpine Clutch مي باشد. اين گره طناب رو در يک جهت قفل مي کنه و در جهت ديگه اجازه چرکت ميده . طرز کار اون مانند يوماره و حالت خود چفت شونده داره . براي عملياتهاي امداد و نجات بدون ابزار و بارکشي کاربرد خوب .....


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:14 امیررضا زوله

برخی از اصول پایه در کوهنوردی

-هرنفر بايد فهرست مكتوب وسايل را داشته باشد . بر اساس آن وسايل خودش را براي هر برنامه كنترل نمايد تا دربرنامه چيزي كم نياورد. تكيه به حافظه معمولأ پاسخگو نيست.

2-داشتن فنون سنگنوردي  و برف و یخ در حد كلاس كارآموزي واجب است.

3-رعايت مسائل زيست محيطي (به ويژه شيشه , فلز و پلاستيك را در محيط رها نكنيم ).

4-چه وسايلي را برداريم؟

   - لباس مناسب برنامه , كفش و گتر, كيسه خواب, چادر, كوله, زيرانداز, ظروف و وسايل گرمازائي وآشپزي متناسب با برنامه چراغ قوه كوچك و عينك..

   - در صورت درگيري با برف حتمأ كلنگ......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:9 امیررضا زوله

کوهنوردی برای کودکان و نوجوانان

کوه رفتن، کوهنوردی کردن و اصولا ورزش برای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان، دارای موازین و اصولی است اجتناب ناپذیر که رعایت آن ها از حساسیت خاصی برخوردار است. در این مقاله، سعی داریم بیشتر درباره کوهنوردی کودکان و نوجوانان سخن گوییم.

بردن اطفال و نوجوانان کم سن و سال به ارتفاعات بالا، کار درستی نیست که گاهی این همه سر و صدا در مورد آن به راه می اندازیم. چندین سال پیش، یکی از مجلات ورزشی، اخبار مربوط به صعود یک نوجوان و همچنین یک کودک را به قله 4850 متری سبلان، با آب و تاب چاپ و به عنوان خبری داغ از آن یاد کرده بود؛ بدون اینکه در نظر گیرد آیا این گونه صعودها و ورزش های سنگین در این سنین......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:0 امیررضا زوله

جلسه عمومی گروه

جلسه عمومی گروه مارلیک روز دوشنبه92/7/29 از ساعت 18الی 20 لطفا برای ثبت نام فتوکپی شناسنامه و کارت کلی به همراه داشته باشید ادرس دفتر فاز 3 مارلیک- انتهای جنوبی خیابان گل مریم-کوچه بازارچه مینا-مجتمع اسمان-واحد تجاری سمت راست حهت کسب اطلاعات بیشتر با اقای امراء09366860547تماس بگیرید

دو شنبه 29 مهر 1392 13:53 هانیه زوله

نتایج رقابت های جهانی یخ نوردی در کشور کره جنوبی

ایج مسابقات یخ نوردی قهرمانی جهان - 2013 - کره جنوبی

(کسب رتبه دهم تیمی توسط ایران)


 
 

"مسابقات یخ‌نوردی جام جهانی و قهرمانی جهان سال ۲۰۱۳" که با حضور ۹۶ یخ نورد از ۲۲ کشور جهان ۱۲ و ۱۳ ژانویه؛ در شهر چونگ سونگ کره جنوبی برگزار گردید، در نهایت با قهرمانی یخ‌نوردان روسیه، کره‌جنوبی و ایتالیا و کسب رتبه‌ دهم تیمی توسط ایران، پایان یافت.



به گزارش رسیده: در جدول رده‌بندی مسابقات، تیم ۴ نفره‌ اعزامی کشورمان متشکل از "مسعود زینالی"، "مجتبی ثقفی"، "محمد رضا صفدریان" و "خانم زهره عبدالله خانی" با کسب مجموع ۵۶ امتیاز در رده دهم جهان و بالاتر از تیم های پر سابقه‌ای چون آمریکا، آلمان، استرالیا، چین، هلند، ایرلند و اسلوانی، قرار گرفت.

در این مسابقات، "مسعود زینالی" در بخش سرعت در جایگاه ششم سرعت آسیا و بیست و دوم رنکینگ جهانی و "خانم زهره عبدالله خانی" نیز جایگاه ششم آسیا و بیستم رنکینگ جهانی قرار گرفتند.

در بخش سرطناب نیز در گروه الف این رقابت ها؛ "مسعود زینالی" و "محمد رضا صفدریان" به ترتیب رتبه های هجدهم و بیستم را کسب کردند و "مجتبی ثقفی" نیز در گروه ب در رتبه بیستم قرار گرفت.

در رده بندی نهایی جهانی؛ "مسعود زینالی" در جایگاه سی و پنجم و "محمد رضا صفدریان" و "مجتبی ثقفی" در جایگاه مشترک سی و نهم جهان قرار گرفتند. "زهره عبدالله خانی" نیز در رده بندی نهایی در جایگاه سی و یکم جهان قرار گرفت.

زمان بازگشت به ایران: اعضای این تیم، ساعت ۱۶:۱۵ روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه از فرودگاه بین المللی امام خمینی؛ به ایران باز خواهند گشت.

-------------------------------------

خبر تکمیلی: بر اساس اطلاع رسانی سایت فدراسیون کوه نوردی؛ زمان بازگشت اعضای تیم، به تعویق افتاده است. زمان بازگشت جدید، متعاقبا اعلام خواهد شد.

-------------------------------------

زمان جدید بازگشت اعضای تیم به ایران: به گزارش کارگروه روابط بین‌الملل فدراسیون؛ تیم اعزامی یخ ‌نوردان کشورمان به مسابقات جهانی کره‌جنوبی، ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه اول بهمن‌ماه؛ از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به میهن باز خواهند گشت.

شنبه 27 مهر 1392 22:13 امیررضا زوله

کسب یک مدال جهانی دیگر / «علیپور» رکورد «سرعت» را بازهم بهبود بخشید

 

به گزارش رسیده؛ در جریان یکی دیگر از رقابت‌های جام جهانی سنگ‌نوردی که این بار در شهر «ووجی‌یانگ» کشور «چین» برگزار شد، «رضا علیپور» سنگ‌نورد جوان و خوب کشورمان، موفق شد مدالی دیگر را در رشته  «سرعت» کسب کند.

بنا بر این گزارش؛«علیپور» در فینال این مسابقات بار دیگر با رقیب روسی و پرآوازه‌ی خود «کوکورین» رقابت کرد ولی این بار به مدال نقره دست یافت. یادآور می‌شود؛ این سنگ‌نورد توانمند کشورمان چند روز پیش موفق شد در جام جهانی «هایانگ»چین، با مغلوب کردن همین حریف روس؛ اولین مدال جهانی تاریخ سنگ‌نوردی ایران را که به رنگ طلا بود کسب نماید.

شایان ذکر است؛ وی در مسابقات «ووجی‌یانگ» با رکورد ۶ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه بار دیگر رکورد کشورمان را در رشته «سرعت» بهبود بخشید.

خاطر نشان می‌شود؛ با اتمام این مسابقات، رقابت‌های جام‌ جهانی «سرعت» در سال ۲۰۱۳ پایان یافت و رنکینگ فدراسیون جهانی نیز در این سال اعلام شد. بر این اساس «رضا علیپور» با وجود شرکت در ۳ تورنمنت جهانی از هفت جام برگزار شده در سال ۲۰۱۳ ، در رده ی سیزدهم «سرعت» جهان قرار گرفت.

 

شنبه 27 مهر 1392 22:11 امیررضا زوله

تلاش براي ركورد جديد برروي K2

صعود سرعتی به k2



کریستین استانگل در سال گذشته صعودی را به k2 داشت و تا ارتفاع 8100 متری هم صعود کرد. صعود وی در اول اگوست انجام شد روزی که 11 صعود کننده به این کوه مرتفع تقریبا در همین ارتفاع و در محلی به نام bottleneck یا دهانه بطری به علت شکست یک نقاب برفی كه از ارتفاع تقریبا 8400 متری صورت گرفت، به یک باره مردند و یکی از فجایع تاریخ هیمالیا نوردی را رقم زد.
اكنون او می خواهد رکورد سرعت برروی k2  از مسیر یال آبروزی را که متعلق به بنت شاموکس می باشد و در سال 1986 با زمان 23 ساعت داشته را بشکند. وی در آن سال از یال آبروزی و از کمپ ABC موفق به این رکورد شده است.



کریستین هفت قله را در صعود های سرعتی خود دارد شامل: اورست (8850 متر) که در بهار 2006 در 17 ساعت بدون اكسيژن،‌ چوآیو (8201 متر) از بیس کمپ (5600 متری) در اکتبر 2007،‌ شیشاپانگما را از مسیر انگلیسی ها،‌ از این 7 قله 4 قله آن بالای 6000 متر بوده است. همچنین قابل ذکر است که وی در سال 2001 چوآیو را از جبهه شمالی و مسیر جدید صعود نمود.
منبع سايتwww.everestnews.com
ترجمه: مصطفي شكرابي

 


شنبه 27 مهر 1392 22:8 امیررضا زوله

پانزدهمين كوهنورد 14 تايي دنيا

 

پانزدهمين صعود كننده 14 قله 8000 متري ها


بالاخره دنيس اروبكو كوهنورد بسيار قدرتمند قزاق به باشگاه 8000 متري ها پيوست، او كه در اين ماه يعني آوريل همراه با بوريس دتشكو هموطن و همنورد خود قله 8201 متري چوآيو در مرز نپال و چين را در برنامه خود داشتند،‌ با فتح اين قله پانزدهمين سكو اين باشگاه را از آن خود كرد.
اين كوهنورد فني چوآيو را از جبهه جنوب غربي همراه با هموطنش صعود نمود. علت انتخاب اين مسير مسدود بودن مسير در جبهه كشور چين به روي كوهنوردان بود، حتي اين عامل نيز جلوي راه اين كوهنورد قزاق را نگرفت و او توانست اين مقام را در بين كوهنوردان نام آشنايي كه در ادامه آمده كسب كند.


كسب اين مقام براي كوهنوردان قزاقستاني بسيار بزرگ و حائز اهميت مي باشد چون آنها فعاليت هاي بسيار زيادي در منطقه هيماليا انجام داده اند. البته كوهنورداني هم بودند كه جانشان را در اين راه از دست دادند مانند: كريستين كونتنر در سيزدهمين قله خود يعني آناپورنا و همچنين مارسل رويدي و بنت شامكس و همانطور كه مي دانيد صعود قلل 8000 متري با اورست در 1953 آغاز و با قله شيشاپانگما در 1964 پايان يافت، همين تيم بود كه همراه با سيمون موروي ايتاليايي اولين صعود زمستاني قله 8463 متري ماكالو را رقم زدند، در آن برنامه او و سيمون مورو به روش آلپي صعود خود را به پايان رساندند

شنبه 27 مهر 1392 22:0 امیررضا زوله

ابزار گذاری

در حال صعود مسیر جدیدی هستید متوجه می شوید شکاف مناسبی را انتخاب نکرده اید و بهتر است از بخش دیگری ‏مسیر را ادامه دهید.‏
در ضمن نمی خواهید یک کارگاه یک بار مصرف بزنید چند ابزار جا بگذارید و بر روی آن فرود بروید.‏
در این حالت اگر یک طناب رابط به همراه داشته باشید و فاصله شما تا کارگاه قبل کمتر از نصف طول طناب رابط بود می ‏توانید به روش زیر عمل کنید.‏
‏1-یک میانی کاملا مطمئن که بتواند بخوبی وزن شما را تحمل کند در بالاترین نقطه قرار دهید. از حمایتچی بخواید شما ‏را فیکس 


ادامه مطلب

سه شنبه 23 مهر 1392 18:55 هانیه زوله

صعود مصنوعی

صعود مصنوعی ، به معنای توانایی صعود مسیر در هر شرایط است . وقتی خسته ای ، سطح سنگ خیس است ، در زمستان ، مسیر از نظر صعود آزاد فراتر از توان ماست و یا حتی وقتی همه شکاف ها کور شده اند . در ایران همزمان با آشنایی تکنیکهای صعود آزاد صعود مصنوعی مورد بی توجهی قرار گرفت و حتی بعضا یک کار سبک و زشت محسوب شد . اما امروزه میدانیم درجات بالای صعود های مصنوعی هیجان انگیز ، زیبا و غیر قابل تصور است . در نوشته های بعدی به صعودهای مصنوعی درجه بالا نیز خواهم پرداخت .

 

هدف این است که به ارتفاع بالاتری برسید . بعد از نصب ابزار میانی ، باید روی ابزار وزن بیاورید و بعد از دست پیدا کردن به ارتفاع بالاتر ابزار بعدیتان را نصب کنید .

    این روزها غالبا رکابها از جنس تسمه های پرلونی دوخته میشوند . رکابها 4 پله ، 5 پله حتی 6 پله دوخته میشوند ، که البته رکابهای اشکی 4 و 5 پله بیشتر استفاده میشوند . بعضا یک پله کوچک هم به صورت پله فرعی در داخل پله اول و دوم اضافه میشود . به هر حال بهتر است رکابهای خودتون رو هم سایز ، مشابه ولی با رنگهای متفاوت انتخاب کنید . هم سایز بودن رکابها و پله هایشان باعث هم تراز شدن پاها در حین صعود م


ادامه مطلب

سه شنبه 23 مهر 1392 18:54 هانیه زوله

قواعد سنگ نوردی

سنگنوردی کلاسیک 12 قاعده پایه دارد که عبارت است از :
1 – بررسی سنگ با نگاه
ابتدا سنگ و گیره های آن را به منظور یافتن مسیر صعود و فرود، در حد توان، از ابتدا تا انتها و با چشم بررسی و شناسایی می نماییم. در صورت امکان از سه جهت ( چپ، راست و روبرو) آن گاه دست و پا برای گرفتن گیره های انتخاب شده، حرکت می کند.
2 – نقش و وظیفه دست و پا
هنگام صعود، پاها همیشه وظیفه تحمل و جابجایی وزن بدن را به عهده داشته و تعادل بدن را دست ها حفظ می نمایند. همواره از کشیدن پاها روی سنگ خودداری شود. به جای انقباض های متوالی عضلات از نقش اهرم های بدن در صعود استفاده شود.
3 – داشتن سه نقطه اتکا ( دو دست و یک پا یا دو پا و یک دست)


ادامه مطلب

سه شنبه 23 مهر 1392 18:41 هانیه زوله

مرگ نخبگان کوه نوردی

  • دسته بندی : مطالب کوهنوردی
  • نویسنده: گـروه کـوهـنـوردی مـی سـی نـو

گم شدن سه کوهنورد جوان ايرانی در قله برودپيک پاکستان، نخستين حادثه منجر به مرگ در تاريخ کوهنوردی ايران نيست اما مانند تراژدی بهمن دیزین-شمشک، از بُعد پوشش رسانه‌ای و حساسيت افکار عمومی، در صدر حوادث تاريخی اين رشته قرار گرفته است.
وبلاگ‌ باشگاه‌های مختلف کوهنوردی که پيش از اين عمدتاً از جانب اعضای همان تيم بازديد می‌شدند، زير بار سنگين جستجوهای اينترنتی و اشتياق ايرانيان نقاط مختلف دنيا برای کسب خبر از وضعيت کوهنوردان گمشده، بارها از کار افتادند.

در بررسی علت بازتاب گسترده ماجرای کوهنوردان باشگاه آرش، غير از رشد شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخير، موضوع ديگری هم در ميان بود، حوادث قبلی با اعلام خبر مرگ کوهنوردان آغاز می‌شد، اين بار اما اميد به زنده ماندن سه هيماليانورد جوان و تعليق مستتر در دل خبر، مخاطبين رسانه‌ها را نسبت به فاجعه برودپيک حساس کرد.
اخبار کوهنوردی حرفه‌ای که از دشوارترين رشته‌های ورزشی است، در ايران کمترين انعکاس را در رسانه‌های ورزشی دارد و اگر اعضای تيم آرش به سلامت بازمی‌گشتند، اغلب روزنامه‌های ورزشی مانند نمونه‌های پيشين، حتی خبر موفقيت را منتشر نمی‌کردند.
کوهنوردی ايران بسياری از نخبگان خود را در کوران حوادث نهفته در صعودهای داخلی و بين‌المللی از دست داده است. کوه‌پيماهايی که پس از مرگ‌شان، مطبوعات ورزشی فهرستی را از سهل‌انگاری‌های شخصی و تيمی، کارشکنی‌های دولتی و بداقبالی‌های روز حادثه منتشر می‌کنند. سپس رشته کوهنوردی از گردونه اطلاع‌رسانی بيرون می‌افتد تا حادثه مرگبار بعدی.

آيدين بزرگی، پويا کيوان و مجتبی جراهی از جمعه ۲۱ تير در ارتفاع بالای هفت هزار متر بوده‌اند. کوهنوردان بيش از سه روز نبايد در چنين ارتفاعی بمانند و در صورتی که به هر دليلی ناگزير شدند بمانند، عمليات نجات بايد حتی قبل از بروز حادثه آغاز شود. اما آيدين آخرين تماس را شنبه شب، ۲۹ تير گرفته و حتی اگر پس از آن هم زنده نمانده باشد، ۹ روز در اين موقعيت دوام آورده! ۹ روزی که حداقل سه روزش بدون آب و آذوقه بوده. استقامتی حيرت‌انگيز که بر استعداد شگرف اين جوان ۲۴ ساله در هيماليانوردی دلالت دارد.
در ادامه، مروری شده است بر تعدادی از مهم‌ترين حوادث کوهنوردی ايران در ۱۵ سال اخير. سقوط‌ها، بهمن‌ها يا تحليل قوای جسمانی که نخبگان کوهنوردی را به کام مرگ کشيده.

جلال رابوکی

 

جلال رابوکی از اسطوره‌های کوهنوردی ايران که پيش از فراگير شدن اينترنت، در ۵۶ سالگی جان باخت و بسياری حتی با نام ا


ادامه مطلب

دو شنبه 22 مهر 1392 22:30 هانیه زوله

گزارش برنامه منار

 

آدینه دیگر برای رقم خوردن روزی متفاوت تر از روز های دیگر  رهسپار کوه شدیم تا زندگی  دیگری را تجربه کنیم.

بامداد روز جمعه مورخه19/7/92طبق برنامه همیشگی ساعت 5 صبح حرکت خود را به سمت منار واقع در روستای مورد جاده چالوس آغاز کردیم. در مسیر  در پل فردیس همنوردی تازه به جمع ما پیوست خانم مرضیه آریا نسب که شایان ذکر است مختصری توضیحی از فعالیت ایشان داشته باشیم مربی رشته های   بادی بالانس – درجه 3 کوه پیمایی-امادگی جسمانی-ایروبیک-پیلاتس و بدنسازی.

 


ادامه مطلب

دو شنبه 22 مهر 1392 22:13 هانیه زوله

کوهای هیمالیا

فهرست زیر فهرست کوه‌های هیمالیا است:

قله‌ها
نام قلهنام‌های دیگرارتفاع (متر)ارتفاع (فوت)رتبهتاریخ اولین صعود 
کوه اورست بخارا(نپالی)، بام جهان،[۱] ۸٬۸۴۸ ۲۹٬۰۲۹ ۱ ۱۹۵۳  
کی۲   ۸٬۶۱۱ ۲۸٬۲۵۱ ۲ ۱۹۵۴  
کانگچنجونگا   ۸٬۵۸۶ ۲۸٬۱۶۹ ۳ ۱۹۵۵  
لهوتسه "قله جنوبی" ۸٬۵۱۶ ۲۷٬۹۴۰ ۴ ۱۹۵۶  


ادامه مطلب

شنبه 20 مهر 1392 17:36 هانیه زوله

دماوند


ادامه مطلب

چهار شنبه 17 مهر 1392 21:27 هانیه زوله

محمد اوراز

محمد اوراز (۱۳۴۸- ۱۳۸۲) کوهنورد کرد ایرانی است. وی نخستین فرد مسلمان صعودکننده به قله اورست (۱۳۷۷) است، (در این صعود سه ایرانی مسلمان دیگر نیز همراه با او موفق به صعود شدند).

محتویات

  • ۱ زندگینامه
  • ۲ اصالت
  • ۳ مدارک کسب شده و قلل فتح شده
  • ۴ جستارهای وابسته
برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

چهار شنبه 17 مهر 1392 16:19 امیررضا زوله

عکس های برنامه بازارک

چهار شنبه 17 مهر 1392 13:17 هانیه زوله

گزارش برنامه قلعه ارزنگ

بر فراز قله ارژنگ (ارتفاع از سطح دریا ۲۸۵۰متر) در جنوب روستای زیبای میناوند طالقان قلعه ارژنگ قرار گرفته است.اين قلعه در ضلع جنوب غربي دهكده ميناوند از توابع طالقان قرار دارد. قلعه ارژنگ در سال 544 به امر كيامحمد بن بزرگ امير ساخته شد. در اين قلعه راهروهاي زيرزميني وجود دارد كه برخي از آنها توسط تونل هايي به هم متصل هستند. ديوارهاي قلعه از سنگ و ساروج است. سفالهايي كه از اطراف قلعه به دست آمده مربوط به قرن 5 تا 7 هـ.ق است برای رسیدن به این قلعه پس از عبور از زمینهای روستا در بالا دست از دامنه شرقی کوه پس از عبور از یک سیل بند از شیب بسیار تند به سمت قله حرکت کنید. گفته می شود این قلعه را بر روی بقایای قلعه ای از دوره ساسانی بنا کرده اند.(قدمت بنای اصلی قلعه مربوط به ۱۷۰۰ سال پیش می شود!).دیوارهای سنگی باقیمانده از قلعه نمایانگر نحوه معماری منحصر به فرد قلعه جهت دیده بانی می باشد. موقعیت منحصر به فرد قلعه باعث اشراف کامل دیده بانها تا انتهای دره طالقان می گردیده است. از فراز قلعه نمای بسیار زیبایی از دریاچه سد طالقان و هم چنین ارتفاعات البرز ( قله شاه البرز با ۴۴۰۰متر ارتفاع از سطح دریا و دیگر قلل ...


ادامه مطلب

چهار شنبه 17 مهر 1392 12:32 هانیه زوله

قله تو چال

 

توچال
Tochal-Tehran.jpg
جغرافیا
ارتفاع ۳۹۶۲ متر
مکان تهران
رشته‌کوه البرز
مختصات ۳۵°۵۳′۰۴″ شمالی ۵۱°۲۵′۰۹″ شرقی / ۳۵.۸۸۴۴۴° شمالی ۵۱.۴۱۹۱۷° شرقی

توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.

مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال،امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند.

محتویات

  • ۱ موقعیت
  • ۲ پیست اسکی و تله‌کابین
  • ۳ مسیرهای صعود
۴ نگارخانه

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

دو شنبه 15 مهر 1392 20:26 امیررضا زوله

آ سيبهاي شايع پا در كوهنوردي و نحوه درمان آنها

 

آسيبهاي شايع پا در كوهنوردي و نحوه درمان آنها:

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی کوهنوردی

 

* ضربه ديدگي ناخن و بستر ناخن گاهي خصوصاً زماني كه سايز كفش به درستي انتخاب نشده باشد ، فشارهاي وارده به انگشتان و ناخنها به حدي است كه منجر به بروز خون مردگي در زير ناخنها و دردهاي شديد موضعي مي گردد . در چنين شرايطي گهگاه ، خونريزيهاي كوچك زير ناخن ، به كبود و سياه شدن زير ناخن مي انجامد . در بعضي افراد تغيير شكل و اندازه ي كف پا در حين ايستادن و فعاليت ، بسيار زياد و بعضاً بالغ بر دو سايز مي باشد كه قطعاً اين افراد به شدت مستعد آسيب انگشتها و ناخنها هستند . خونريزي و تجمع آن در زير ناخن ، هر چند اندك ، با جدا كردن ناخن از بستر آن ، به درد شديدي مي انجامد كه گاهي راه رفتن را دشوار مي سازد و نياز به اقدامات درماني خاص را طلب مي كند .

 


ادامه مطلب

دو شنبه 15 مهر 1392 11:48 هانیه زوله

زانودرد در ورزش کوهنوردی، علل، عوارض، درمان و پیشگیری

 

تالیف: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

زانو درد یکی از بیماریها و مشکلات رایج در ورزش کوهنوردی است.از نظر علم پزشکی ورزشی علت اکثر زانو دردها در کوهنوردی تاندینیت های ساده با همان التهاب تاندونهای مفصل زانو می باشد.مفصل زانو حساس ترین مفصل بدن می باشد که تحمل ۹۰٪ وزن بدن را می نماید. اگر می خواهیم از ورزش کوهنوردی برای یک عمر لذت ببریم باید به نکات زیر دقت کافی بنماییم.


ادامه مطلب

دو شنبه 15 مهر 1392 11:43 هانیه زوله

عوامل موثردر نامگزاری کوهای ایران

عوامل موثر در نامگذاری کوهای ایران را میتوان به چند دسته تقسیم کرد :

1-      رنگ : به طور تقریبی از اسم  رنگها در نامگذاری  کوههای ایران استفاده شده است . به تصورنخستین کسانی که کوهها را نامگذاری  کرده اند شباهتی بین آنکوه و رنگیکه کوه راباآن می خواندند وجود داشته است مثلا ، برفی که روی کوهها است و مدت زیادی روی آن میماند، آنرا سفید میکنددر ایران  70 کوه وجود دارد که نام آنها فقط سفید است و این به غیر از کوه هایی است که پیشوند یا پسوند سفید دارند مانند   سفید خانی ، سفید چشمه ، کمر سفید یا سنگ سفید . از سوی دیگر نام تمام کوهها فارسی نیست . تعداد زیادی از کوههای ایران نام ترکی دارند مانند : آق بلاغ ،آق تپه ،آق داش ،آق داغ ،


ادامه مطلب

یک شنبه 14 مهر 1392 21:21 هانیه زوله

فهرست بلندترین کوه‌های آسیا

فهرست بلندترین کوه‌های آسیا:

نام کوهبلندی به متررشته‌کوهسرزمین
اورست ۸۸۴۸ هیمالیا نپال، تبت
کی ۲ ۸۶۱۱ قره‌قروم پاکستان، چین
کانگچنجونگا ۸۵۸۶ هیمالیا نپال، سیکیم
لهوتسه ۸۵۰۱ هیمالیا نپال، تبت
ماکالو ۸۴۶۲ هیمالیا چین، نپال

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 21:24 امیررضا زوله

کوه اورست

 

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (सगरमाथा به معنی سر آسمان) و نام تبتی کومولانگما بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۹ پا) می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌است.

 

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار.... 

Everest kalapatthar crop.jpg

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 21:15 امیررضا زوله

دماوند در لیست 10 مقصد برتر کوهنوردی جهان

در لیستی که جدیدا از طرف مجله نشنال جئوگرافیک برای معرفی مقاصد 
 
برترگردشگری جهان اعلام شده است،دماوند ایران در رده 10 مقصد از 
 
بهترین مقاصدبرای کوهنوردی قرار گرفت.

 

 

این لیست که به معرفی بهترین قلل برای صعود در این فصل می پردازد به شرح زیر است :

1. قله کیوتن (مغولستان)

 

 


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 10:19 هانیه زوله

کوه پردیس یکی از عجیب ترین کوه های ایران

 

کوه پردیس یکی از عجیب ترین کوه های ایران (عکس)
کوه پردیس یک کوه باستانی است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.

مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پائینی به نرمی به سمت...
برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

پنج شنبه 11 مهر 1392 12:21 امیررضا زوله

تجهیزات کوه نوردی

 

ابتدا تجهیزات کوهنوردی دسته بندی شد

کیف کمکهای اولیه شامل

چسب ذخم

باند

باند کشی

بتادین....

 

 برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

پنج شنبه 11 مهر 1392 1:40 هانیه زوله

ابر

 

شناخت نوع ابرهای تشکیل شده در آسمان فواید زیادی برای طبیعت گردان و کوهنوردها دارد که مهمترین آن قدرت پیش بینی شرایط جوی و تصمیم گیری صحیح تر است. هر چند در ارتفاعات بلند سرعت شکل گیری و دگرگونی ابرها شاید انقدر سریع باشد که عملا فرصت چنین کاری را نداشته باشیم اما با داشتن این دانش می توانیم در برخی برنامه های کوهنوردی و سایر برنامه های طبعت گردی مثل جنگل نوردی ، دره نوردی و کویر نوردی هم بهتر تصمیم بگیریم و هم از دیدن ابرها و دانستن نام و عملکرد آنها لذت بیشتری از این زیبایی بالای سرمان ببریم. متن زیر حاصل تحقیق و ترجمه چند روزه در سایتهای معتبر هواشناسی و دانشنامه های مرجع است که ....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...

 


ادامه مطلب

پنج شنبه 10 مهر 1392 23:49 هانیه زوله

خطرناک ترین کوه‌های دنیا را بشناسید !!!

خطرناک ترین کوه‌های دنیا را بشناسید !!!

شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به کوهنوردی و سفر به ارتفاعات علاقه‌مندند؟ پس باید به خطرات بی‌شماری که در این مسیر وجود دارد، واقف باشید. سرمازدگی، بهمن و توفان‌های شدید و مرگ‌آور، از مهم‌ترین خطراتی است که مسافران بلندترین و خطرناک‌ترین قلل جهان را تهدید می‌کند. این شرایط سخت، حتی‌اگر جان کوهنوردان را هم نگیرد، صدماتی به آنها وارد می‌کند که هیچ گاه جبران نخواهد شد. اگر خطرناک‌ترین کوه‌های جهان را برای صعود برگزیده‌اید، کمی بیشتر فکر کنید...

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

سه شنبه 9 مهر 1392 18:50 امیررضا زوله

گزارش برنامه قله بازارک

 

 

موقعیت جغرافیای

قله بازارک در اماداد خط الراس توچال که از قله دارآباد به ارتفاع 3160متر از شرق شروع میشود و بعد ازگذراز اوزون شرقی-ازون غربی-چهار پالون به قله توچال به ارتفاع3962 مترمیرسیم که مرتفع ترین قله این خط  الراس است.

پس از گذر از قله توچال و ایستگاه 7به قله شاه نشین به ارتفاع3857 متراست میرسیم که بعد از گذراز چند قلل فرعی به قله بازارک به ارتفاع3775متر میرسیم که بعد ازآن به قله لوارک به ارتفاع 3560متر  قرار دارد.پس از عبور از گردنه وقله سه سنگ در انتها به قله منار به ارتفاع3520متر و روستای مورد واقع در پل خواب جاده چالوس(غرب)ختم می شود که این خط الراس در البرز مرکزی واقع است.

مسیر عبور به قله بازارک به ترتیب آسان به دشوار به شرح زیر است

1-از شرق     امامزاده داوود

2-از شمال   روستای شهرستانک جاده چالوس

3-از جنوب    روستای رندان واقع در جاده امام زاده داوود و از طریق یال منتهی به قله بازارک

روز جمعه مورخه 92/7/5طبق برنامه از مسیر شرق امامزاده داوود به قصد صعود به قله بازارک به مناسبت هفته دفاع مقدس وپاک سازی کوهستان انتخاب گردیید.

ساعت30/5صبح با یک دستگاه مینی بوس از فاز 3 مارلیک حرکت را اغاز نموده طی مسیر دوستان را سوار کرده و از طریق اتوبان تهران –کرج به سمت مقصد حرکت کردیم.

ساعت 7 به پارکینگ امامزاده داوود رسیده و بعد از آماده شدن همنوردان و جلسه معارفه ساعت 30/7شروع به حرکت کردیم پس از عبور از بازارچه در مسیر رودخانه از طریق راه پاکوب شده راه خود را ادامه دادیم و بعد از 30/1ساعت به پای ابشار کم اب رسیده وپس از صرف صبحانه ساعت 30/9 از سمت راست ابشار مسیر پاکوب را به سمت گردنه اشتر گردن ادامه داده در گردنه نقاط قابل مشاهده مانند مسیرقله توچال - قله اشتر گردن- قله چین کلاغ - هفت چشمه - پلنگ چال- قله شاه نشین میباشد .د گردنه اشتر گردن گروه به دو دسته تقسیم شده و مسیر پاکوب سمت چپ را به سمت خط الراس قله شاهنشین و بازارک ادامه داد.بعد از گذر  از دو قله فرعی گروه اول ساعت 12و گروه دوم ساعت 14به قله رسیده  و بعد از صرف ناهار و اقامه نماز ساعت 30/2 قله را ترک کرده.

افراد شرکت کننده

خانمها    امینی-رستمی-داوودی-زوله

اقایان    عباس امراء-لطفی-صبا-داوودی-محمدی-مجیدامراء-مدینه-کوتاه-دخیلی-رضایی-طارمی-زوله

سرپرست اقای مدینه

راهنما      اقای لطفی

مسئول   فنی اقای صبا

عکاس      اقای امراء

تهیه گزارش    خانم زوله    

 

 


ادامه مطلب

سه شنبه 9 مهر 1392 12:16 هانیه زوله

صعود اقای قیچی ساز به قله چو آیو

جناب اقای عظیم قیچی ساز

گروه کوهنوردی مارلیک صعود پر افتخار بر قله8201متری چوآیو را برشما و خانواده محترمتان و همچنین جامه کوهنوردی تبریک عرض نمودوتوفیقات روز افزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستاریم

 

دو شنبه 8 مهر 1392 22:16 هانیه زوله

برنامه سه ماه سوم سال92 گروه کوهنوردی مارلیک

 

سرپرست  برنامه

منطقه

شرح برنامه

تاریخ

ردیف

سید جلال مدینه

امام زاده داود

قله بازارک

92/7/5

1

هانیه زوله

طالقان

قلعه ارژنگ

92/7/12

2

مجتبی طارمی

جاده چالوس

قله منار

92/7/19

3

ابراهیم کوتاه

جاده چالوس

قله شاه دژ

92/7/26

4

امیر صبا

کلاردشت

پیمایش جنگل

92/8/2,3

5

فرزاد محمدی

دربند

قله توچال

92/8/9,10

6

جواد دخیلی

طالقان

قله گزآنایورد

92/8/17

7

 

 

عاشورا و تاسوعا

92/8/24

8

جاور سینه

جاده جالوس

قله هزار بند

92/9/1

9

ایمان خدادادی

وارنکه رود

دره شیر کمر

92/9/8

10

مجید امراء

جاده چالوس

قله خون کهار

92/9/15

 

11

سید جلال مدینه

گلابدره

قله کلکچال

92/9/22

12

امیر صبا

کاشان

کویر مرنجاب

92/9/27,28

13

  1.  

 
 
 
 
 
 
                                                                                                       
1-داشتن کارت بیمه ی ورزشی الزامیست.
2-برای حضور در برنامه های یک روزه حداکثر تا پایان روز چهارشنبه ساعت 19  هماهنگ شوید.
3- برای حضور در برنامه های چند روزه حداکثر تا یک هفته قبل از برنامه هماهنگ شوید.
4-پس از ثبت نام در برنامه در صورت انصراف هزینه ایاب و ذهاب دریافت خواهد شد.
5- شرکت در جلسات پایان ماه الزامیست.
6-داشتن وسایل و تجهیزات با تناسب برنامه الزامیست.
7-باتوجه به شرایط اب وهوایی احتمال تغیر برنامه وجود دارد

دو شنبه 8 مهر 1392 20:4 هانیه زوله

خاصیت ورزش کوهنوردی

سلامت نیوز : وجود سنگ نگاره ها و مجسمه های بزرگ در دل کوهها ، همچون مجسمۀ شاپور اول ساسانی در غار شاپور کازرون، نشان دهندۀ آشنایی و استادی ایرانیان در کوهنوردی است.

کوهنوردی به عنوان یک ورزش مورد توجه ایرانیان بوده و فنون آن توسط کوهنوردان نامدار و مجرب به سربازان و علاقه مندان آموخته می شده است .
کوه ضامن سالامتی انسانهاست کوهنورد کسی است که....

برای مطاله جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

یک شنبه 7 مهر 1392 23:15 امیررضا زوله

اهميت وجودي باطوم در پياده روي و صعود هاي ورزشي

 

 

نجمن پزشکی کوهستان ایران: گر چه نقش كسب آمادگي جسماني و توان مناسب جهت هر گونه حركت در کوهنوردی غیر قابل بحث است اما در عین حال ساختار بدن انسان ممکن است در معرض شرايط و فشارهای سخت و طبیعی قرار گیرد ، مقدار وزن ....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

یک شنبه 7 مهر 1392 11:26 امیررضا زوله

کفش کوه نوردی

کفش کوه:

 

کفش مهم ترين وسيله يک کوهنورد است. به موازات رشد و گسترش تمام ملزومات کوهنوردي، کفش نيز ساليان گذشته بدليل اهميت بسيار دستخوش تغييرات قابل توجهي شده است.

 

بطوري که اگر يکي از کفش هاي مدرن امروزي را بهترين کفش بيست سال گذشته مقايسه کنيم متوجه اين فاصله بسيار زياد خواهيم شد.

 

از قديم معروف بوده است که پا قلب....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 23:36 امیررضا زوله

 

کوله پشتی

در ميان وسايل کوهنوردي پس از کفش مهمترين وسيله کوله پشتي مي باشد ؛ چون تمام وسايل مورد نياز کوهنورد براي صعود و فرود و شب خوابي در درون آن قرار مي گيرد . کوله ها از زمان قديم تاکنون دستخوش تغييرات فراواني شده اند ؛ بطوريکه امروزه اگر براي اولين بار براي خريد کوله به يک فروشگاه وسايل کوه برويد شايد از ديد....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 23:24 امیررضا زوله

کيسه خواب

کيسه خواب نيز از وسايل ضروري يک کوهنورد است که بيشتر در برنامه هاي چند روزه که احتياج به شب ماني در کوه دارد استفاده مي شود 

 خواب يکي از ضروريات انسان مخصوصا براي تجديد قوا مي باشد . بنابراين کيسه خواب راحت و نرم و گرم از اهميت بالايي برخوردار است . 

 کيسه خوابها به دو نوع پرو الياف تقسيم بندي مي شوند 

 کيسه خوابهاي پر که حاوي...

برای مطالعه جزیات بیشتر به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

شنبه 6 مهر 1392 20:30 امیررضا زوله