گروه کوهنوردی مارلیک

اهميت وجودي باطوم در پياده روي و صعود هاي ورزشي

انجمن پزشکی کوهستان ایران: گر چه نقش كسب آمادگي جسماني و توان مناسب جهت هر گونه حركت در کوهنوردی غیر قابل بحث است اما در عین حال ساختار بدن انسان ممکن است در معرض شرايط و فشارهای سخت و طبیعی قرار گیرد ، مقدار وزن تشكيل دهنده بدن انسان بهمراه کوله پشتی ، فشار چشمگيري را بر روی زانوها ، پاها ، رانها و ستون فقرات  وارد می نمايد که عموما" تورم مفاصل و دیسک کمر از نتایج آنها هستند.

تعداد کوهنوردانی که از به درد زانو و ناراحتی کمر دچار هستند ، بسيار است و نباید آنها را کم اهمیت تلقی کرد و به سادگي از كنار آنها گذشت. بنابراین بیشتر کوهنوردان و راهپیمایان خود را با باطومهای اسکی يا در موارد عدم دسترسي به اين نوع ابزار با چوب دستي مجهز می کنند ، قطعا" استفاده تنها از باطومها در پیاده روی و کوهپیمایی نمی تواند جلوي آسیب ها و صدمات وارده به زانوها و مفاصل را بطور كامل گرفته و جبران عوارض آن را نمايد اما برای جلوگیری و کاهش اينچنین صدماتي در آینده میتواند مفید و كارساز باشد.

در هر بار استفاده از باطوم 5 تا 8 کیلوگرم از سنگینی قسمتهای پایین تر بدن از جمله زانوها و ساق ها کاسته میگردد که در مجموع معادل 13 تن در طول یک ساعت پیاده روی زمین صاف و هموار میباشد ، ضمن اينكه اين مقدار در هنگام پایین آمدن از سرازیری به 34 تن میرسد. انتقال فشار از قسمتهای تحتانی به قسمتهای فوقانی بدن علاوه بر حفاظت از مفاصل ( زانوها ) باعث پخش فشار یکنواخت به نواحي مختلف میگردد که ماحصل آن وارد آمدن فشار كمتر و احساس خستگی در بدن كوهنورد مي باشد.

این یک حقیقت قابل توجه است که اگر در طول زمان یک برنامه متوسط با 4 ساعت صعود و 3 ساعت فرود از باطوم استفاده شود ، کاهش فشار وارده بر اندام تحتانی بدن بطور تقریبی به اندازه 200 تن محسوس مي باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 7 مهر 1392 11:26 امیررضا زوله