زانودرد در ورزش کوهنوردی، علل، عوارض، درمان و پیشگیری

 

تالیف: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

زانو درد یکی از بیماریها و مشکلات رایج در ورزش کوهنوردی است.از نظر علم پزشکی ورزشی علت اکثر زانو دردها در کوهنوردی تاندینیت های ساده با همان التهاب تاندونهای مفصل زانو می باشد.مفصل زانو حساس ترین مفصل بدن می باشد که تحمل ۹۰٪ وزن بدن را می نماید. اگر می خواهیم از ورزش کوهنوردی برای یک عمر لذت ببریم باید به نکات زیر دقت کافی بنماییم.


ادامه مطلب

دو شنبه 15 مهر 1392 11:43 هانیه زوله

عوامل موثردر نامگزاری کوهای ایران

عوامل موثر در نامگذاری کوهای ایران را میتوان به چند دسته تقسیم کرد :

1-      رنگ : به طور تقریبی از اسم  رنگها در نامگذاری  کوههای ایران استفاده شده است . به تصورنخستین کسانی که کوهها را نامگذاری  کرده اند شباهتی بین آنکوه و رنگیکه کوه راباآن می خواندند وجود داشته است مثلا ، برفی که روی کوهها است و مدت زیادی روی آن میماند، آنرا سفید میکنددر ایران  70 کوه وجود دارد که نام آنها فقط سفید است و این به غیر از کوه هایی است که پیشوند یا پسوند سفید دارند مانند   سفید خانی ، سفید چشمه ، کمر سفید یا سنگ سفید . از سوی دیگر نام تمام کوهها فارسی نیست . تعداد زیادی از کوههای ایران نام ترکی دارند مانند : آق بلاغ ،آق تپه ،آق داش ،آق داغ ،


ادامه مطلب

یک شنبه 14 مهر 1392 21:21 هانیه زوله

فهرست بلندترین کوه‌های آسیا

فهرست بلندترین کوه‌های آسیا:

نام کوهبلندی به متررشته‌کوهسرزمین
اورست ۸۸۴۸ هیمالیا نپال، تبت
کی ۲ ۸۶۱۱ قره‌قروم پاکستان، چین
کانگچنجونگا ۸۵۸۶ هیمالیا نپال، سیکیم
لهوتسه ۸۵۰۱ هیمالیا نپال، تبت
ماکالو ۸۴۶۲ هیمالیا چین، نپال

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 21:24 امیررضا زوله

کوه اورست

 

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (सगरमाथा به معنی سر آسمان) و نام تبتی کومولانگما بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۹ پا) می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌است.

 

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار.... 

Everest kalapatthar crop.jpg

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 21:15 امیررضا زوله

دماوند در لیست 10 مقصد برتر کوهنوردی جهان

در لیستی که جدیدا از طرف مجله نشنال جئوگرافیک برای معرفی مقاصد 
 
برترگردشگری جهان اعلام شده است،دماوند ایران در رده 10 مقصد از 
 
بهترین مقاصدبرای کوهنوردی قرار گرفت.

 

 

این لیست که به معرفی بهترین قلل برای صعود در این فصل می پردازد به شرح زیر است :

1. قله کیوتن (مغولستان)

 

 


ادامه مطلب

شنبه 13 مهر 1392 10:19 هانیه زوله

کوه پردیس یکی از عجیب ترین کوه های ایران

 

کوه پردیس یکی از عجیب ترین کوه های ایران (عکس)
کوه پردیس یک کوه باستانی است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.

مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پائینی به نرمی به سمت...
برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

پنج شنبه 11 مهر 1392 12:21 امیررضا زوله

تجهیزات کوه نوردی

 

ابتدا تجهیزات کوهنوردی دسته بندی شد

کیف کمکهای اولیه شامل

چسب ذخم

باند

باند کشی

بتادین....

 

 برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

پنج شنبه 11 مهر 1392 1:40 هانیه زوله

ابر

 

شناخت نوع ابرهای تشکیل شده در آسمان فواید زیادی برای طبیعت گردان و کوهنوردها دارد که مهمترین آن قدرت پیش بینی شرایط جوی و تصمیم گیری صحیح تر است. هر چند در ارتفاعات بلند سرعت شکل گیری و دگرگونی ابرها شاید انقدر سریع باشد که عملا فرصت چنین کاری را نداشته باشیم اما با داشتن این دانش می توانیم در برخی برنامه های کوهنوردی و سایر برنامه های طبعت گردی مثل جنگل نوردی ، دره نوردی و کویر نوردی هم بهتر تصمیم بگیریم و هم از دیدن ابرها و دانستن نام و عملکرد آنها لذت بیشتری از این زیبایی بالای سرمان ببریم. متن زیر حاصل تحقیق و ترجمه چند روزه در سایتهای معتبر هواشناسی و دانشنامه های مرجع است که ....

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...

 


ادامه مطلب

پنج شنبه 10 مهر 1392 23:49 هانیه زوله

خطرناک ترین کوه‌های دنیا را بشناسید !!!

خطرناک ترین کوه‌های دنیا را بشناسید !!!

شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به کوهنوردی و سفر به ارتفاعات علاقه‌مندند؟ پس باید به خطرات بی‌شماری که در این مسیر وجود دارد، واقف باشید. سرمازدگی، بهمن و توفان‌های شدید و مرگ‌آور، از مهم‌ترین خطراتی است که مسافران بلندترین و خطرناک‌ترین قلل جهان را تهدید می‌کند. این شرایط سخت، حتی‌اگر جان کوهنوردان را هم نگیرد، صدماتی به آنها وارد می‌کند که هیچ گاه جبران نخواهد شد. اگر خطرناک‌ترین کوه‌های جهان را برای صعود برگزیده‌اید، کمی بیشتر فکر کنید...

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

سه شنبه 9 مهر 1392 18:50 امیررضا زوله

گزارش برنامه قله بازارک

 

 

موقعیت جغرافیای

قله بازارک در اماداد خط الراس توچال که از قله دارآباد به ارتفاع 3160متر از شرق شروع میشود و بعد ازگذراز اوزون شرقی-ازون غربی-چهار پالون به قله توچال به ارتفاع3962 مترمیرسیم که مرتفع ترین قله این خط  الراس است.

پس از گذر از قله توچال و ایستگاه 7به قله شاه نشین به ارتفاع3857 متراست میرسیم که بعد از گذراز چند قلل فرعی به قله بازارک به ارتفاع3775متر میرسیم که بعد ازآن به قله لوارک به ارتفاع 3560متر  قرار دارد.پس از عبور از گردنه وقله سه سنگ در انتها به قله منار به ارتفاع3520متر و روستای مورد واقع در پل خواب جاده چالوس(غرب)ختم می شود که این خط الراس در البرز مرکزی واقع است.

مسیر عبور به قله بازارک به ترتیب آسان به دشوار به شرح زیر است

1-از شرق     امامزاده داوود

2-از شمال   روستای شهرستانک جاده چالوس

3-از جنوب    روستای رندان واقع در جاده امام زاده داوود و از طریق یال منتهی به قله بازارک

روز جمعه مورخه 92/7/5طبق برنامه از مسیر شرق امامزاده داوود به قصد صعود به قله بازارک به مناسبت هفته دفاع مقدس وپاک سازی کوهستان انتخاب گردیید.

ساعت30/5صبح با یک دستگاه مینی بوس از فاز 3 مارلیک حرکت را اغاز نموده طی مسیر دوستان را سوار کرده و از طریق اتوبان تهران –کرج به سمت مقصد حرکت کردیم.

ساعت 7 به پارکینگ امامزاده داوود رسیده و بعد از آماده شدن همنوردان و جلسه معارفه ساعت 30/7شروع به حرکت کردیم پس از عبور از بازارچه در مسیر رودخانه از طریق راه پاکوب شده راه خود را ادامه دادیم و بعد از 30/1ساعت به پای ابشار کم اب رسیده وپس از صرف صبحانه ساعت 30/9 از سمت راست ابشار مسیر پاکوب را به سمت گردنه اشتر گردن ادامه داده در گردنه نقاط قابل مشاهده مانند مسیرقله توچال - قله اشتر گردن- قله چین کلاغ - هفت چشمه - پلنگ چال- قله شاه نشین میباشد .د گردنه اشتر گردن گروه به دو دسته تقسیم شده و مسیر پاکوب سمت چپ را به سمت خط الراس قله شاهنشین و بازارک ادامه داد.بعد از گذر  از دو قله فرعی گروه اول ساعت 12و گروه دوم ساعت 14به قله رسیده  و بعد از صرف ناهار و اقامه نماز ساعت 30/2 قله را ترک کرده.

افراد شرکت کننده

خانمها    امینی-رستمی-داوودی-زوله

اقایان    عباس امراء-لطفی-صبا-داوودی-محمدی-مجیدامراء-مدینه-کوتاه-دخیلی-رضایی-طارمی-زوله

سرپرست اقای مدینه

راهنما      اقای لطفی

مسئول   فنی اقای صبا

عکاس      اقای امراء

تهیه گزارش    خانم زوله    

 

 


ادامه مطلب

سه شنبه 9 مهر 1392 12:16 هانیه زوله