قواعد سنگ نوردی

سنگنوردی کلاسیک 12 قاعده پایه دارد که عبارت است از :
1 – بررسی سنگ با نگاه
ابتدا سنگ و گیره های آن را به منظور یافتن مسیر صعود و فرود، در حد توان، از ابتدا تا انتها و با چشم بررسی و شناسایی می نماییم. در صورت امکان از سه جهت ( چپ، راست و روبرو) آن گاه دست و پا برای گرفتن گیره های انتخاب شده، حرکت می کند.
2 – نقش و وظیفه دست و پا
هنگام صعود، پاها همیشه وظیفه تحمل و جابجایی وزن بدن را به عهده داشته و تعادل بدن را دست ها حفظ می نمایند. همواره از کشیدن پاها روی سنگ خودداری شود. به جای انقباض های متوالی عضلات از نقش اهرم های بدن در صعود استفاده شود.
3 – داشتن سه نقطه اتکا ( دو دست و یک پا یا دو پا و یک دست)


ادامه مطلب

سه شنبه 23 مهر 1392 18:41 هانیه زوله

مرگ نخبگان کوه نوردی

  • دسته بندی : مطالب کوهنوردی
  • نویسنده: گـروه کـوهـنـوردی مـی سـی نـو

گم شدن سه کوهنورد جوان ايرانی در قله برودپيک پاکستان، نخستين حادثه منجر به مرگ در تاريخ کوهنوردی ايران نيست اما مانند تراژدی بهمن دیزین-شمشک، از بُعد پوشش رسانه‌ای و حساسيت افکار عمومی، در صدر حوادث تاريخی اين رشته قرار گرفته است.
وبلاگ‌ باشگاه‌های مختلف کوهنوردی که پيش از اين عمدتاً از جانب اعضای همان تيم بازديد می‌شدند، زير بار سنگين جستجوهای اينترنتی و اشتياق ايرانيان نقاط مختلف دنيا برای کسب خبر از وضعيت کوهنوردان گمشده، بارها از کار افتادند.

در بررسی علت بازتاب گسترده ماجرای کوهنوردان باشگاه آرش، غير از رشد شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخير، موضوع ديگری هم در ميان بود، حوادث قبلی با اعلام خبر مرگ کوهنوردان آغاز می‌شد، اين بار اما اميد به زنده ماندن سه هيماليانورد جوان و تعليق مستتر در دل خبر، مخاطبين رسانه‌ها را نسبت به فاجعه برودپيک حساس کرد.
اخبار کوهنوردی حرفه‌ای که از دشوارترين رشته‌های ورزشی است، در ايران کمترين انعکاس را در رسانه‌های ورزشی دارد و اگر اعضای تيم آرش به سلامت بازمی‌گشتند، اغلب روزنامه‌های ورزشی مانند نمونه‌های پيشين، حتی خبر موفقيت را منتشر نمی‌کردند.
کوهنوردی ايران بسياری از نخبگان خود را در کوران حوادث نهفته در صعودهای داخلی و بين‌المللی از دست داده است. کوه‌پيماهايی که پس از مرگ‌شان، مطبوعات ورزشی فهرستی را از سهل‌انگاری‌های شخصی و تيمی، کارشکنی‌های دولتی و بداقبالی‌های روز حادثه منتشر می‌کنند. سپس رشته کوهنوردی از گردونه اطلاع‌رسانی بيرون می‌افتد تا حادثه مرگبار بعدی.

آيدين بزرگی، پويا کيوان و مجتبی جراهی از جمعه ۲۱ تير در ارتفاع بالای هفت هزار متر بوده‌اند. کوهنوردان بيش از سه روز نبايد در چنين ارتفاعی بمانند و در صورتی که به هر دليلی ناگزير شدند بمانند، عمليات نجات بايد حتی قبل از بروز حادثه آغاز شود. اما آيدين آخرين تماس را شنبه شب، ۲۹ تير گرفته و حتی اگر پس از آن هم زنده نمانده باشد، ۹ روز در اين موقعيت دوام آورده! ۹ روزی که حداقل سه روزش بدون آب و آذوقه بوده. استقامتی حيرت‌انگيز که بر استعداد شگرف اين جوان ۲۴ ساله در هيماليانوردی دلالت دارد.
در ادامه، مروری شده است بر تعدادی از مهم‌ترين حوادث کوهنوردی ايران در ۱۵ سال اخير. سقوط‌ها، بهمن‌ها يا تحليل قوای جسمانی که نخبگان کوهنوردی را به کام مرگ کشيده.

جلال رابوکی

 

جلال رابوکی از اسطوره‌های کوهنوردی ايران که پيش از فراگير شدن اينترنت، در ۵۶ سالگی جان باخت و بسياری حتی با نام ا


ادامه مطلب

دو شنبه 22 مهر 1392 22:30 هانیه زوله

گزارش برنامه منار

 

آدینه دیگر برای رقم خوردن روزی متفاوت تر از روز های دیگر  رهسپار کوه شدیم تا زندگی  دیگری را تجربه کنیم.

بامداد روز جمعه مورخه19/7/92طبق برنامه همیشگی ساعت 5 صبح حرکت خود را به سمت منار واقع در روستای مورد جاده چالوس آغاز کردیم. در مسیر  در پل فردیس همنوردی تازه به جمع ما پیوست خانم مرضیه آریا نسب که شایان ذکر است مختصری توضیحی از فعالیت ایشان داشته باشیم مربی رشته های   بادی بالانس – درجه 3 کوه پیمایی-امادگی جسمانی-ایروبیک-پیلاتس و بدنسازی.

 


ادامه مطلب

دو شنبه 22 مهر 1392 22:13 هانیه زوله

کوهای هیمالیا

فهرست زیر فهرست کوه‌های هیمالیا است:

قله‌ها
نام قلهنام‌های دیگرارتفاع (متر)ارتفاع (فوت)رتبهتاریخ اولین صعود 
کوه اورست بخارا(نپالی)، بام جهان،[۱] ۸٬۸۴۸ ۲۹٬۰۲۹ ۱ ۱۹۵۳  
کی۲   ۸٬۶۱۱ ۲۸٬۲۵۱ ۲ ۱۹۵۴  
کانگچنجونگا   ۸٬۵۸۶ ۲۸٬۱۶۹ ۳ ۱۹۵۵  
لهوتسه "قله جنوبی" ۸٬۵۱۶ ۲۷٬۹۴۰ ۴ ۱۹۵۶  


ادامه مطلب

شنبه 20 مهر 1392 17:36 هانیه زوله

دماوند


ادامه مطلب

چهار شنبه 17 مهر 1392 21:27 هانیه زوله

محمد اوراز

محمد اوراز (۱۳۴۸- ۱۳۸۲) کوهنورد کرد ایرانی است. وی نخستین فرد مسلمان صعودکننده به قله اورست (۱۳۷۷) است، (در این صعود سه ایرانی مسلمان دیگر نیز همراه با او موفق به صعود شدند).

محتویات

  • ۱ زندگینامه
  • ۲ اصالت
  • ۳ مدارک کسب شده و قلل فتح شده
  • ۴ جستارهای وابسته
برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب

چهار شنبه 17 مهر 1392 16:19 امیررضا زوله

عکس های برنامه بازارک

چهار شنبه 17 مهر 1392 13:17 هانیه زوله

گزارش برنامه قلعه ارزنگ

بر فراز قله ارژنگ (ارتفاع از سطح دریا ۲۸۵۰متر) در جنوب روستای زیبای میناوند طالقان قلعه ارژنگ قرار گرفته است.اين قلعه در ضلع جنوب غربي دهكده ميناوند از توابع طالقان قرار دارد. قلعه ارژنگ در سال 544 به امر كيامحمد بن بزرگ امير ساخته شد. در اين قلعه راهروهاي زيرزميني وجود دارد كه برخي از آنها توسط تونل هايي به هم متصل هستند. ديوارهاي قلعه از سنگ و ساروج است. سفالهايي كه از اطراف قلعه به دست آمده مربوط به قرن 5 تا 7 هـ.ق است برای رسیدن به این قلعه پس از عبور از زمینهای روستا در بالا دست از دامنه شرقی کوه پس از عبور از یک سیل بند از شیب بسیار تند به سمت قله حرکت کنید. گفته می شود این قلعه را بر روی بقایای قلعه ای از دوره ساسانی بنا کرده اند.(قدمت بنای اصلی قلعه مربوط به ۱۷۰۰ سال پیش می شود!).دیوارهای سنگی باقیمانده از قلعه نمایانگر نحوه معماری منحصر به فرد قلعه جهت دیده بانی می باشد. موقعیت منحصر به فرد قلعه باعث اشراف کامل دیده بانها تا انتهای دره طالقان می گردیده است. از فراز قلعه نمای بسیار زیبایی از دریاچه سد طالقان و هم چنین ارتفاعات البرز ( قله شاه البرز با ۴۴۰۰متر ارتفاع از سطح دریا و دیگر قلل ...


ادامه مطلب

چهار شنبه 17 مهر 1392 12:32 هانیه زوله

قله تو چال

 

توچال
Tochal-Tehran.jpg
جغرافیا
ارتفاع ۳۹۶۲ متر
مکان تهران
رشته‌کوه البرز
مختصات ۳۵°۵۳′۰۴″ شمالی ۵۱°۲۵′۰۹″ شرقی / ۳۵.۸۸۴۴۴° شمالی ۵۱.۴۱۹۱۷° شرقی

توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.

مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال،امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند.

محتویات

  • ۱ موقعیت
  • ۲ پیست اسکی و تله‌کابین
  • ۳ مسیرهای صعود
۴ نگارخانه

برای مطالعه جزیات به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

دو شنبه 15 مهر 1392 20:26 امیررضا زوله

آ سيبهاي شايع پا در كوهنوردي و نحوه درمان آنها

 

آسيبهاي شايع پا در كوهنوردي و نحوه درمان آنها:

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی کوهنوردی

 

* ضربه ديدگي ناخن و بستر ناخن گاهي خصوصاً زماني كه سايز كفش به درستي انتخاب نشده باشد ، فشارهاي وارده به انگشتان و ناخنها به حدي است كه منجر به بروز خون مردگي در زير ناخنها و دردهاي شديد موضعي مي گردد . در چنين شرايطي گهگاه ، خونريزيهاي كوچك زير ناخن ، به كبود و سياه شدن زير ناخن مي انجامد . در بعضي افراد تغيير شكل و اندازه ي كف پا در حين ايستادن و فعاليت ، بسيار زياد و بعضاً بالغ بر دو سايز مي باشد كه قطعاً اين افراد به شدت مستعد آسيب انگشتها و ناخنها هستند . خونريزي و تجمع آن در زير ناخن ، هر چند اندك ، با جدا كردن ناخن از بستر آن ، به درد شديدي مي انجامد كه گاهي راه رفتن را دشوار مي سازد و نياز به اقدامات درماني خاص را طلب مي كند .

 


ادامه مطلب

دو شنبه 15 مهر 1392 11:48 هانیه زوله