تغذيه در کوهستان


با توجه به تغییراتی که ارتفاع روی کلیه سیستم های فیزیولوزیک بدن انسان میگذارد وشرایط نامساعدی که یک کوه نورد ودستگاه گوارش وی با آن مواجه است، بحث نوع تغذیه وتغذیه مناسب از مهمترین مقولات علم پزشکی ارتفاع وعلم تغذیه است.
در ورزش کوه نوردی هیچ سفارش استاندارد وموکدی مبنی بر نوع تغذیه برای کوه نوردان وجود ندارد....


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:15 امیررضا زوله

آشنايی با گره های کاربردی سنگنوردي

گره دوسر طناب Double Fisherman
براي اتصال دو طناب از اين گره  استفاده مي شود. دو سر يک لا براي طناب با قطر يکسان و دولا  براي دو طناب با قطرهاي متفاوت (کمتر از 1 سايز) بکار ميرود. اگرچه براي جاهايي که قشار بار روي طناب زياده دولا بايد گره زد.
از دوسر طناب يک لا براي ساخت طنابچه پروسيک استفاده مي شود.

گره سردست Overhand
گره اي ساده ، سريع و عالي يراي فرود. شکل اين گره جوريه که براي فرود روي سنگها و مکانهايي که طناب امکان گير کردن داره ، اين سنگهار رد ميکنه و لاخ نمي شه. نکته مهمش اينه که انتهاي گره بلند باشه.

گره گاردا - Garda Hitch

نام ديگرش  Alpine Clutch مي باشد. اين گره طناب رو در يک جهت قفل مي کنه و در جهت ديگه اجازه چرکت ميده . طرز کار اون مانند يوماره و حالت خود چفت شونده داره . براي عملياتهاي امداد و نجات بدون ابزار و بارکشي کاربرد خوب .....


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:14 امیررضا زوله

برخی از اصول پایه در کوهنوردی

-هرنفر بايد فهرست مكتوب وسايل را داشته باشد . بر اساس آن وسايل خودش را براي هر برنامه كنترل نمايد تا دربرنامه چيزي كم نياورد. تكيه به حافظه معمولأ پاسخگو نيست.

2-داشتن فنون سنگنوردي  و برف و یخ در حد كلاس كارآموزي واجب است.

3-رعايت مسائل زيست محيطي (به ويژه شيشه , فلز و پلاستيك را در محيط رها نكنيم ).

4-چه وسايلي را برداريم؟

   - لباس مناسب برنامه , كفش و گتر, كيسه خواب, چادر, كوله, زيرانداز, ظروف و وسايل گرمازائي وآشپزي متناسب با برنامه چراغ قوه كوچك و عينك..

   - در صورت درگيري با برف حتمأ كلنگ......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:9 امیررضا زوله

کوهنوردی برای کودکان و نوجوانان

کوه رفتن، کوهنوردی کردن و اصولا ورزش برای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان، دارای موازین و اصولی است اجتناب ناپذیر که رعایت آن ها از حساسیت خاصی برخوردار است. در این مقاله، سعی داریم بیشتر درباره کوهنوردی کودکان و نوجوانان سخن گوییم.

بردن اطفال و نوجوانان کم سن و سال به ارتفاعات بالا، کار درستی نیست که گاهی این همه سر و صدا در مورد آن به راه می اندازیم. چندین سال پیش، یکی از مجلات ورزشی، اخبار مربوط به صعود یک نوجوان و همچنین یک کودک را به قله 4850 متری سبلان، با آب و تاب چاپ و به عنوان خبری داغ از آن یاد کرده بود؛ بدون اینکه در نظر گیرد آیا این گونه صعودها و ورزش های سنگین در این سنین......


ادامه مطلب

دو شنبه 29 مهر 1392 17:0 امیررضا زوله

جلسه عمومی گروه

جلسه عمومی گروه مارلیک روز دوشنبه92/7/29 از ساعت 18الی 20 لطفا برای ثبت نام فتوکپی شناسنامه و کارت کلی به همراه داشته باشید ادرس دفتر فاز 3 مارلیک- انتهای جنوبی خیابان گل مریم-کوچه بازارچه مینا-مجتمع اسمان-واحد تجاری سمت راست حهت کسب اطلاعات بیشتر با اقای امراء09366860547تماس بگیرید

دو شنبه 29 مهر 1392 13:53 هانیه زوله

نتایج رقابت های جهانی یخ نوردی در کشور کره جنوبی

ایج مسابقات یخ نوردی قهرمانی جهان - 2013 - کره جنوبی

(کسب رتبه دهم تیمی توسط ایران)


 
 

"مسابقات یخ‌نوردی جام جهانی و قهرمانی جهان سال ۲۰۱۳" که با حضور ۹۶ یخ نورد از ۲۲ کشور جهان ۱۲ و ۱۳ ژانویه؛ در شهر چونگ سونگ کره جنوبی برگزار گردید، در نهایت با قهرمانی یخ‌نوردان روسیه، کره‌جنوبی و ایتالیا و کسب رتبه‌ دهم تیمی توسط ایران، پایان یافت.



به گزارش رسیده: در جدول رده‌بندی مسابقات، تیم ۴ نفره‌ اعزامی کشورمان متشکل از "مسعود زینالی"، "مجتبی ثقفی"، "محمد رضا صفدریان" و "خانم زهره عبدالله خانی" با کسب مجموع ۵۶ امتیاز در رده دهم جهان و بالاتر از تیم های پر سابقه‌ای چون آمریکا، آلمان، استرالیا، چین، هلند، ایرلند و اسلوانی، قرار گرفت.

در این مسابقات، "مسعود زینالی" در بخش سرعت در جایگاه ششم سرعت آسیا و بیست و دوم رنکینگ جهانی و "خانم زهره عبدالله خانی" نیز جایگاه ششم آسیا و بیستم رنکینگ جهانی قرار گرفتند.

در بخش سرطناب نیز در گروه الف این رقابت ها؛ "مسعود زینالی" و "محمد رضا صفدریان" به ترتیب رتبه های هجدهم و بیستم را کسب کردند و "مجتبی ثقفی" نیز در گروه ب در رتبه بیستم قرار گرفت.

در رده بندی نهایی جهانی؛ "مسعود زینالی" در جایگاه سی و پنجم و "محمد رضا صفدریان" و "مجتبی ثقفی" در جایگاه مشترک سی و نهم جهان قرار گرفتند. "زهره عبدالله خانی" نیز در رده بندی نهایی در جایگاه سی و یکم جهان قرار گرفت.

زمان بازگشت به ایران: اعضای این تیم، ساعت ۱۶:۱۵ روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه از فرودگاه بین المللی امام خمینی؛ به ایران باز خواهند گشت.

-------------------------------------

خبر تکمیلی: بر اساس اطلاع رسانی سایت فدراسیون کوه نوردی؛ زمان بازگشت اعضای تیم، به تعویق افتاده است. زمان بازگشت جدید، متعاقبا اعلام خواهد شد.

-------------------------------------

زمان جدید بازگشت اعضای تیم به ایران: به گزارش کارگروه روابط بین‌الملل فدراسیون؛ تیم اعزامی یخ ‌نوردان کشورمان به مسابقات جهانی کره‌جنوبی، ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه اول بهمن‌ماه؛ از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به میهن باز خواهند گشت.

شنبه 27 مهر 1392 22:13 امیررضا زوله

کسب یک مدال جهانی دیگر / «علیپور» رکورد «سرعت» را بازهم بهبود بخشید

 

به گزارش رسیده؛ در جریان یکی دیگر از رقابت‌های جام جهانی سنگ‌نوردی که این بار در شهر «ووجی‌یانگ» کشور «چین» برگزار شد، «رضا علیپور» سنگ‌نورد جوان و خوب کشورمان، موفق شد مدالی دیگر را در رشته  «سرعت» کسب کند.

بنا بر این گزارش؛«علیپور» در فینال این مسابقات بار دیگر با رقیب روسی و پرآوازه‌ی خود «کوکورین» رقابت کرد ولی این بار به مدال نقره دست یافت. یادآور می‌شود؛ این سنگ‌نورد توانمند کشورمان چند روز پیش موفق شد در جام جهانی «هایانگ»چین، با مغلوب کردن همین حریف روس؛ اولین مدال جهانی تاریخ سنگ‌نوردی ایران را که به رنگ طلا بود کسب نماید.

شایان ذکر است؛ وی در مسابقات «ووجی‌یانگ» با رکورد ۶ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه بار دیگر رکورد کشورمان را در رشته «سرعت» بهبود بخشید.

خاطر نشان می‌شود؛ با اتمام این مسابقات، رقابت‌های جام‌ جهانی «سرعت» در سال ۲۰۱۳ پایان یافت و رنکینگ فدراسیون جهانی نیز در این سال اعلام شد. بر این اساس «رضا علیپور» با وجود شرکت در ۳ تورنمنت جهانی از هفت جام برگزار شده در سال ۲۰۱۳ ، در رده ی سیزدهم «سرعت» جهان قرار گرفت.

 

شنبه 27 مهر 1392 22:11 امیررضا زوله

تلاش براي ركورد جديد برروي K2

صعود سرعتی به k2



کریستین استانگل در سال گذشته صعودی را به k2 داشت و تا ارتفاع 8100 متری هم صعود کرد. صعود وی در اول اگوست انجام شد روزی که 11 صعود کننده به این کوه مرتفع تقریبا در همین ارتفاع و در محلی به نام bottleneck یا دهانه بطری به علت شکست یک نقاب برفی كه از ارتفاع تقریبا 8400 متری صورت گرفت، به یک باره مردند و یکی از فجایع تاریخ هیمالیا نوردی را رقم زد.
اكنون او می خواهد رکورد سرعت برروی k2  از مسیر یال آبروزی را که متعلق به بنت شاموکس می باشد و در سال 1986 با زمان 23 ساعت داشته را بشکند. وی در آن سال از یال آبروزی و از کمپ ABC موفق به این رکورد شده است.



کریستین هفت قله را در صعود های سرعتی خود دارد شامل: اورست (8850 متر) که در بهار 2006 در 17 ساعت بدون اكسيژن،‌ چوآیو (8201 متر) از بیس کمپ (5600 متری) در اکتبر 2007،‌ شیشاپانگما را از مسیر انگلیسی ها،‌ از این 7 قله 4 قله آن بالای 6000 متر بوده است. همچنین قابل ذکر است که وی در سال 2001 چوآیو را از جبهه شمالی و مسیر جدید صعود نمود.
منبع سايتwww.everestnews.com
ترجمه: مصطفي شكرابي

 


شنبه 27 مهر 1392 22:8 امیررضا زوله

پانزدهمين كوهنورد 14 تايي دنيا

 

پانزدهمين صعود كننده 14 قله 8000 متري ها


بالاخره دنيس اروبكو كوهنورد بسيار قدرتمند قزاق به باشگاه 8000 متري ها پيوست، او كه در اين ماه يعني آوريل همراه با بوريس دتشكو هموطن و همنورد خود قله 8201 متري چوآيو در مرز نپال و چين را در برنامه خود داشتند،‌ با فتح اين قله پانزدهمين سكو اين باشگاه را از آن خود كرد.
اين كوهنورد فني چوآيو را از جبهه جنوب غربي همراه با هموطنش صعود نمود. علت انتخاب اين مسير مسدود بودن مسير در جبهه كشور چين به روي كوهنوردان بود، حتي اين عامل نيز جلوي راه اين كوهنورد قزاق را نگرفت و او توانست اين مقام را در بين كوهنوردان نام آشنايي كه در ادامه آمده كسب كند.


كسب اين مقام براي كوهنوردان قزاقستاني بسيار بزرگ و حائز اهميت مي باشد چون آنها فعاليت هاي بسيار زيادي در منطقه هيماليا انجام داده اند. البته كوهنورداني هم بودند كه جانشان را در اين راه از دست دادند مانند: كريستين كونتنر در سيزدهمين قله خود يعني آناپورنا و همچنين مارسل رويدي و بنت شامكس و همانطور كه مي دانيد صعود قلل 8000 متري با اورست در 1953 آغاز و با قله شيشاپانگما در 1964 پايان يافت، همين تيم بود كه همراه با سيمون موروي ايتاليايي اولين صعود زمستاني قله 8463 متري ماكالو را رقم زدند، در آن برنامه او و سيمون مورو به روش آلپي صعود خود را به پايان رساندند

شنبه 27 مهر 1392 22:0 امیررضا زوله

صعود مصنوعی

صعود مصنوعی ، به معنای توانایی صعود مسیر در هر شرایط است . وقتی خسته ای ، سطح سنگ خیس است ، در زمستان ، مسیر از نظر صعود آزاد فراتر از توان ماست و یا حتی وقتی همه شکاف ها کور شده اند . در ایران همزمان با آشنایی تکنیکهای صعود آزاد صعود مصنوعی مورد بی توجهی قرار گرفت و حتی بعضا یک کار سبک و زشت محسوب شد . اما امروزه میدانیم درجات بالای صعود های مصنوعی هیجان انگیز ، زیبا و غیر قابل تصور است . در نوشته های بعدی به صعودهای مصنوعی درجه بالا نیز خواهم پرداخت .

 

هدف این است که به ارتفاع بالاتری برسید . بعد از نصب ابزار میانی ، باید روی ابزار وزن بیاورید و بعد از دست پیدا کردن به ارتفاع بالاتر ابزار بعدیتان را نصب کنید .

    این روزها غالبا رکابها از جنس تسمه های پرلونی دوخته میشوند . رکابها 4 پله ، 5 پله حتی 6 پله دوخته میشوند ، که البته رکابهای اشکی 4 و 5 پله بیشتر استفاده میشوند . بعضا یک پله کوچک هم به صورت پله فرعی در داخل پله اول و دوم اضافه میشود . به هر حال بهتر است رکابهای خودتون رو هم سایز ، مشابه ولی با رنگهای متفاوت انتخاب کنید . هم سایز بودن رکابها و پله هایشان باعث هم تراز شدن پاها در حین صعود م


ادامه مطلب

سه شنبه 23 مهر 1392 18:54 هانیه زوله